Zomervakantie 2008.

 

Het is dan eindelijk zover, op maandag 21 juli kunnen we vertrekken. De bemanning bestaat uit Bas, Ans, Walther, zijn vriend Ralph en ons hondje Gabber. Het doel van deze vakantie is Zuid en Noord Holland. We vertrekken om 10.40 uur uit Veen en gaan via de Afgedamde Maas en de Merwede naar Dordrecht, waar we om 14.45 afmeren. Het komen in een overvolle haven van de KDRZV (koninklijke dordrechtse roei en zeil vereniging) en moeten driedik aanleggen. Het weer is vandaag bar en boos. Er is veel regen en wind, waardoor er op de Merwede een aardige deining is. Later die dag lopen we nog door een regenachtig Dordrecht en maken toch nog wat mooie kiekjes.

 

Op dinsdag 22 juli vertrekken we om 9.30 uur met een mager zonnetje uit Dordrecht. We varen op met de schepen “Grootje” en “Goed Zat” die in de winter ook in de Beatrix haven in Eindhoven liggen. Via de Oude Maas, het Spui en het Haringvliet gaan we naar Hellevoetsluis. We hebben op het Spui de stroming t.g.v. afgaand water goed tegen en komen nog maar met 7 km/uur vooruit. Om 14.10 uur meren we af in Hellevoetsluis binnen het havenhoofd aan de stuurboordzijde voor de brug. Het is noodzakelijk met lange lijnen af te meren, om het getijde verschil t.o.v. het vaste steiger op te kunnen vangen.

Het weer is inmiddels veel beter en we lopen een rondje binnen de voormalige vesting en later naar de winkels buiten de vestingwerken. ’s Avonds genieten ik op het achterdek nog van de ondergaande zon.

 

Het doel voor vandaag woensdag 23 juli is Brielle als we om 10.15 uur vertrekken. We gaan terug over het Haringvliet en het Spui naar de Oude Maas. Onderweg hebben we met zijn allen de boot gepoetst en hij ziet er weer spik en span uit. Bakboord de Oude Maas op en komen om 13.00 uur bij de Voornsesluis om vervolgens geschut te worden naar het voedingskanaal wat loopt naar het Brielsemeer. Om 14.40 uur meren we af in het centrum van Brielle tegen een ander schip. Het is een prachtige plek met uitzicht over het centrum en alle in en uitgaand bootverkeer. Brielle is een prachtige vestingstad en we genieten ervan als we door de straatjes lopen. Ik pik een harinkje mee bij een viskraam die de 2e plaats heeft gekregen bij de AD haringtest en dat kun je wel proeven ook.

Het was vandaag redelijk weer met veel zonnige perioden.

 

We vertrekken op donderdag 24 juli om 10.40 uur uit Brielle met bestemming Schiedam. De aanvankelijk saaie terugreis over het Voedingskanaal naar de Voornsesluis, wordt ruimschoots gecompenseerd door de tocht over de Oude Maas en de Nieuwe Waterweg dwars door het havengebied van Rotterdam Europoort. Het is genieten om tussen die zeereuzen door te varen, maar blijft ook erg opletten wat er om je heen gebeurt. De marifoon is daarbij onmisbaar. Bij de Buitensluis in Schiedam horen we dat er geen doorgaand verkeer mogelijk is via Schiedam. We gaan toch naar binnen en meren om 13.40 uur af op dezelfde plaats waar we in 2003 ons schip, toen nog DAILYSA geheten, hebben gekocht. Het is voordelig liggen in deze haven. Later op de dag varen we met de bijboot door de grachten en kanalen van Schiedam. Walther wordt nog door een motoragent gecontroleerd op het bezit van zijn vaarbewijs.

 

Vandaag vrijdag 25 juli gaan we om 11.00 uur naar Delft. Via de Buitensluis terug naar de Rotterdams haven, om bij de Parksluis onderaan de Euromast weer naar binnen te gaan. We laten Delfshaven aan bakboord liggen en gaan via de Schie naar Delft. De betaalautomaat van de haven is stuk, zodat we voor niks kunnen liggen. Om 13.30 uur meren we dubbel af in de passantenhaven tegen een schip uit Sneek. We hebben door het prachtige historische centrum van Delft gelopen en de toren van de Grote Kerk beklommen. Het is prachtig weer en we pikken nog een terrasje alvorens we terug gaan naar de boot. Het is weer een mooie dag geweest.

 

Het is zaterdag 26 juli. Nadat Ans met de kinderen nog is gaan shoppen, vertrekken we om 11.12 uur in Delft. We gaan richting het noorden en komen in Leidschendam waar het bij de sluis gezellig druk is van dagjesmensen. En verder gaat het weer, maar door veel oponthoud bij de bruggen die we passeren, meren we pas om 16.40 uur pas aan in de singel van Leiden.

De vriendin van Walther, Tamara, wordt door haar ouders aan boord gebracht en we genieten op de kade van de vakantieverhalen uit Spanje. In het begin van de avond vertrekken haar ouders en lopen we nog een flinke ronde door Leiden. Leiden is ook een prachtige statige stad met veel mooie panden en veel water.

 

Nadat ik ’s morgens nog wat mooie plaatjes geschoten heb in Leiden, vertrekken we om 10.00 uur. Via de Kagerplassen gaan we bakboord naar de ringvaart om de Haarlemmermeer richting Haarlem. Het is zondag (27 juli) en daardoor moeten we bij Hillegom van 12.15 tot 15.30 uur op brugbediening wachten. Het is erg warm als ik op de fiets het centrum van Hillegom bezoek. Ondertussen hebben Walther en Tamara ook een duik genomen. Eindelijk mogen we weer verder. Bij het Cruqium gemaal gaan we bakboord uit het Spaarne op. Ook wordt hier door de zondag de brugbediening beperkt en moeten we wachten tot we in konvooi door Haarlem kunnen varen. We meren af in het centrum van Haarlem.

Nadat de pizzaboer ons gevonden heeft en we de pizza  opgegeten hebben, bezoeken we het centrum. Later op de avond hebben we nog een leuk gesprek met de schipper van de sleepboot “Dirk” die achter ons is komen liggen. Zowel van het varen met dit varend monument als van zijn werk als beroepsschipper kan de man boeiend vertellen.

 

We zijn nu een week onderweg als we op maandag 28 juli om 12.00 uur uit Haarlem vertrekken. Het is wat meer bewolkt, maar later op de dag wordt het toch nog beter. Via de schutsluis in Spaarndam komen we op het Noordzeekanaal en voor de tweede keer deze vakantie varen we na enige tijd door een wereldhaven. We passeren de Afrikahaven, de Amerika haven en de Westhaven, om vervolgens over de Voorzaan de Wilhelminasluis te bereiken. Na een mooie route over de Zaan meren we om 15.50 uur af aan een passantensteiger tussen de molens op de Zaanse Schans. Het is een prachtige omgeving en we maken een rondje door Zaandijk en de Zaanse Schans. Een vriendelijke meneer laat trots zijn uitzicht over de Zaan vanaf zijn terras zien en ook mogen we zijn huis van binnen bewonderen.

Als we ’s avonds op het steiger barbecuen, krijgt Tamara pijn in haar buik, wat uiteindelijk leid tot een ziekenhuisopname in Zaandam voor observatie.  Walther en Ans gaan met haar mee met de taxi.

 

Het is dinsdag 29 juli en we besluiten een stukje richting het ziekenhuis te varen en we meren even later af aan een passantensteiger in Koog aan de Zaan. Ondanks de omstandigheden is dit een goede gratis ligplaats achter de winkels, waarbij stroom en water ook nog gratis is. De accu’s kunnen weer opladen en de watertank weer gevuld. We brengen een bezoek aan het ziekenhuis, waar inmiddels ook de ouders van Tamara zijn. Er is nog steeds geen duidelijkheid over de oorzaak van de buikklachten.

 

Op woensdag 30 juli is Tamara ’s avonds geopereerd aan haar blinde darm. We zijn vandaag aan het passantensteiger blijven liggen en hebben een bezoek gebracht aan de Zaanse Schans. We hebben uitvoerig gekeken bij de houtzaagmolen die in werking was. Later die dag heeft Ans met Ralph een bezoek gebracht aan het ziekenhuis.

Ik blijf bij de boot en vis een beetje. Ook maak ik kennis met mensen die langszij zijn komen liggen met hun Succeskruiser “Marco Polo” uit Schiedam. Voor ons liggen mensen uit den Bosch van watersportvereniging Neptunus. 

 

Nadat Tamara op donderdag 31 juli uit het ziekenhuis is ontslagen en Walther met haar en haar ouders naar huis zijn vertrokken is ook Ralph van boord gegaan om naar huis te gaan. We gaan met zijn tweeën verder. We vertrekken om 13.10 uur uit Koog aan de Zaan. Via de Markervaart, de Enge en Wijde Stierop, het Alkmaardermeer en het Noord Hollandsch Kanaal gaan we naar Alkmaar. Hier meren we om 15.45 uur af in de passantenhaven nabij het centrum. Het is aanvankelijk wisselend bewolkt, maar later zeer warm, tot laat in de avond. Met de bijboot vaar ik door de uitgebreide grachten van Alkmaar en ’s avonds lopen we door het centrum. We pikken een terrasje en genieten van de gezellige drukte, voordat we tegen donker weer op de boot terugkeren.

 

Het is 1 augustus en ’s morgens bezoeken we de kaasmarkt die iedere vrijdag in het seizoen plaats vind. Deze markt trekt veel binnenlandse en buitenlandse bezoekers en vormt een kleurig schouwspel. Na nog wat inkopen gedaan te hebben, vertrekken we om 12.30 uur uit Alkmaar. We gaan terug naar het Noord Hollandsch kanaal om aan de zuidkant van Alkmaar onze tocht te vervolgen over het Kraspolder kanaal. Bij Heerhugowaard moeten we wachten voor de spoorbrug. Om 14.30 uur meren we af tegen een historische sleepboot uit 1914 in Broek op Langedijk.

We bezoeken de beroemde groenteveiling van Broek op Langedijk. Deze veiling is ontstaan door en op het water in het gebied van de duizend eilanden. ’s Avonds maken we nog een grote ronde door het dorp en merken dat de gebakken aardappelenlucht komt van de chipsfabriek.

Het weer was vandaag wat minder, maar toch overwegend droog.

 

Om 9.30 uur vertrekken we op zaterdag 2 augustus uit Broek op Langedijk, met als eindbestemming Medemblik. Over het kanaal Omval-Kolhorn met heel veel lage brugjes, waar onze cabriokap net onder door kan, komen we om 12.00 uur aan in Kolhorn. We bezoeken dit voormalige Zuiderzeeplaatsje en gaan om 13.20 uur weer verder. We moeten tot 14.00 uur bij de West Friesche sluis wachten i.v.m. middagpauze, om vervolgens ca 5 meter omlaag geschut te worden naar de Wieringemeerpolder. Via de West Friese Vaart gaan we via Middelmeer naar Medemblick. Hier worden we in twee trappen weer naar het ijsselmeerpeil geschut. Hoewel het aanvankelijk nog redelijk weer en droog was, is het bij Medemblick gaan regenen. We hebben een mooie plaats op het kopsteiger, maar door de regen kunnen we niet veel zien van het stadje of genieten van de levendige haven.

 

Na deze zondag morgen 3 augustus nog even het plaatsje rondgelopen te hebben, vertrekken we om 10.00 uur uit Medemblick. We gaan over het IJsselmeer naar Enkhuizen. Ondanks de wind is het water van het IJsselmeer toch nog rustig. Om 12.30 uur meren we af in de Companieshaven vlak bij het IJsselmeermuseum. De hond mag niet in het museum en we besluiten om eerst maar even de stad te gaan bekijken. Er is een braderie en een gezellige drukte.’s Avonds zijn we getuige van een vreemd natuurverschijnsel van misschien wel honderdduizend spreeuwen die op enkele tientallen vierkante meters neerstrijken in het riet en vreselijk tekeer gaan.

Door omstandigheden moet Ans van boord gaan en zij wordt door haar vriendinnen opgehaald. Ik zal vanaf hier alleen met de hond terug moeten.

We waren twee weken onderweg, maar vanaf hier moet ik het schip alleen terugvaren. Ik besluit een route te kiezen zonder sluizen en vertrek op maandag 4 augustus om 10.00 uur in oostelijke richting over het IJsselmeer om via de IJssel en Waal terug in Veen te komen. Door het ontbreken van een goede waterkaart van het IJsselmeer bemerk ik dat het niet overal diep genoeg is. Na het raadplegen van vrienden die wel een kaart aan boord hebben lukt het om via de betonde vaargeul het Ketelmeer te bereiken. Hoewel aanvankelijk de wind matig was, werd deze later op de dag toch krachtig windkracht 6 en dit geeft een aardige deining. Bij de Ketelbrug komt de reddingsdienst om 13.20 uur heel attent langszij om te vragen of alles oké is. Ik heb geen problemen en vaar via het Ketelmeer de IJssel op. In Hattem is in de passantenhaven geen plaats en ik besluit maar door te varen tot Veessen, waar ik om 19.50 uur afmeer. Het was een lange dag, met veel wind, maar ook veel zon.

 

Het is dinsdag 5 augustus en ik vertrek om 8.20 uur uit Veessen in zuidelijke richting. Het is droog en warm. Door de tegenstroom op de IJssel komt the Lion King niet snel vooruit. Ondanks alles is het toch een mooie tocht en ik meer om 16.00 uur af in Doesburg. Ik ga in het plaatsje kijken en neem ook boodschappen mee. Het is een mooie avond en ik kan nog tot laat buiten zitten.

 

Op woensdag 6 augustus gaan we, Gabber en ik, om 8.12 uur weer verder. De tegenstroom wordt steeds heviger en daarom de snelheid ook minder. Ik geniet van het uitzicht en besluit om alle schepen die ik tegenkom of die voorbijlopen op te schrijven. Tot aan de Waal registreer ik in ca. 4 uur 48 schepen, waarvan de helft beroepsmatig vaart en de rest is recreatie vaart.

Via de IJssel kom ik om 11.15 uur op het Pannerdensch kanaal. Bij Nieuw Millingen gaan we om 12.28 uur in westelijke richting de Waal op en krijgen nu de stroom weer volop mee. Later in de middag meer ik om 17.00 uur af in Zaltbommel. Het was vandaag een lange, maar mooie warme dag met weinig wind. ’s Avonds maak ik nog een wandeling door de stad en geniet na op het achterdek tijdens de ondergaande zon.

 

Het is donderdag 7 augustus als ik om 8.50 uur de haven van Zaltbommel verlaat. Via de Waal in westelijke richting kom ik bij Woudrichem op de Afgedamde Maas. Om 11.30 uur ben ik weer in onze thuishaven van Veen. Aanvankelijk is het vandaag bewolkt met een schraal zonnetje. Later op de dag valt de regen met bakken uit de hemel. Maar we zijn weer thuis na een flinke tocht. Het schip heeft zonder mankeren prima gelopen en weer ruim 70 extra draaiuren op de teller geregistreerd.