Even voorstellen.

Wij, Bas, Ans, en onze zoon Walther met zijn vriendin en ons hondje Gabber, maakten afgelopen zomer een tocht op en neer naar Friesland met ons motorjacht “the Lion King” . Het schip is een Altena 1080 familie kruiser met een lengte van 11 meter en 4 meter breed. Hoewel er nog genoeg te wensen over blijft is deze accommodatie geschikt om er langere tijd op te verblijven.

Iedere zomer maken we gedurende ca. vier weken een tocht door Nederland en België. In de toekomst willen we ook naar Frankrijk en Duitsland. Van onze tochten doen we verslag op onze internetsite www.lionking.hgnet.nl en daar kan je ook een uitgebreid verslag met meerdere foto’s van deze vakantie  en overige vakanties zien.

 

De zomervakantie van 2007

Voor deze vakantie hadden we besloten om de provincie Friesland te bezoeken. De route zou ons stroomopwaarts via de Maas en Waal en stoomafwaarts over de IJssel snel naar het noorden voeren. We overnachten in de mooie plaatsen zoals Grave, Nijmegen, Arnhem, Zutphen en Zwolle. Al deze plaatsen hebben een rijk verleden, waar de sporen nog van aanwezig zijn. We genieten ervan om door deze oude kernen te lopen en mooie plaatjes hiervan te schieten. Ook hebben we nog overnacht in Terwolde bij recreatiecentrum “de Scherpenhof” waar een oude ringsteenoven is omgebouwd tot restaurant.

Via het Zwarte Water en een tussenstop in Hasselt komen via Zwartsluis in Giethoorn, “het Venetie van het noorden”. Het is een karakteristieke plaats met veel vaarten, brugjes en prachtige boerderijtjes.

We gaan via de Beulakkerwijde en brengen een bezoek aan de voormalige Zuiderzeehaven Blokzijl waar altijd een gezellige drukte heerst. ’s Avonds hebben we met vrienden lekker gebarbecued

Via “de Weerribben” komen we in Ossenzijl waar het informatiecentrum van dit natuurgebied een bezoek waard is. Het gebied van weren (water) en ribben (land) is ontstaan door het winnen van turf uit veen. Het geeft een uniek landschap wat in principe het beste vanaf het water bekeken kan worden.

We passeren provinciegrens met Friesland met de Pompeblarenvlag aan stuurboord en de Brabantsevlag aan bakboord in de mast . Even later passeren we “de driewegsluis”. Dit is volgens mij een uniek waterbouwkundig werk en vormt de kruising van drie waterwegen. Via de kanalen komen we aan in Heerenveen waar we een bezoek brengen aan het winkelcentrum.

We vervolgen onze tocht de volgende dag naar Terherne, wat bekend is als “het Kameleondorp”. Hier is een museum voor jong en oud die de boeken van de “schippers van de Kameleon” van Hotze de Roos hebben gelezen.

De volgende dag gaan we via Akkrum met zijn karakteristieke bejaardenhuizen, naar Grouw. In Akkrum kopen we een donateursvlag van stichting de Marekrite, die zich bezig houd met aanleg en beheer van gratis aanlegmogelijkheden in Friesland.

Grouw is het bezoeken ook meer dan waard en we besluiten om een extra dag te blijven liggen. Naast de gezellige en oude kern is er een gezellige bedrijvigheid in de haven. Walther en zijn vriendin gaan met een huurboot een zeiltochtje maken.

We hebben het verste punt van onze route bereikt en gaan nu naar het westen. In Sneek komt onze andere zoon Sebastiaan langs met een aantal vrienden. De jeugd gaat in Sneek stappen nadat we eerst gezamenlijk hebben gebarbecued. Nadat we de volgende morgen weer afscheid hebben genomen voert onze tocht verder naar IJlst, één van de elf steden van Friesland. We meren af bij houtzaagmolen “de Rat” De structuur van dit stadje is uniek en het bekijken meer dan waard.

De volgende dag overbruggen we de afstand naar Makkum aan het IJsselmeer. Op dit traject wordt er bij veel bruggen tolgeld gevraagd d.m.v. een klompje aan een hengel. In Makkum zijn we afgemeerd in het centrum en hebben de aardewerkfabriek van Tichelaar bezocht.

Binnendoor gaan we verder naar Workum en gaan een kijkje nemen in het Jopie Huysman museum. De stijlen van tekenen en schilderen van deze “voddenboer” en de verhalen achter zijn werkstukken is fascinerend. ’s Avonds hebben we nog een bezoek gebracht aan het IJsselmeer waar kitesurfers een kleurig schouwspel vormen.

De volgende bestemming is Heeg en we besluiten om buitenlangs in zuidelijke richting over het IJsselmeer te gaan. Er staat een hevige deining waardoor aan boord wel e.e.a. van zijn plaats komt. Deze ervaring rijker gaan we via het “Vrouwtje van Stavoren” weer naar binnen en via een aantal meren en vaarten in oostelijke richting naar Heeg. Walther oogst ontzag van omstanders als hij met de nodige precisie ons schip in een krappe box manoeuvreert.

Onze tocht gaat de volgende dag in zuidelijke richting met tussenstops in Woudsend en Sloten naar Lemmer. Woudsend heeft ook een prachtige houtzaagmolen en pittoreske straatjes. Ook Sloten heeft een karakteristiek centrum.

We verlaten Friesland via de prachtige Lemmersluis en gaan via de Noord-Oostpolder naar Urk. Er zijn aardig wat elementen op het hoogste gedeelte van dit voormalige eiland die herinneren aan het verleden. Vooral het monument ter herinnering aan alle Urkenaren die op zee zijn gebleven maakt indruk. ’s Avonds trekt de wind aan en op het IJsselmeer zijn er aardige schuimkoppen op de golven. Indrukwekkend is ook de vuurtoren die zijn lichtbundel over het IJsselmeer straalt

De volgende dag gaat het over het IJsselmeer naar Lelystad, waar we een bezoek brengen aan de werf van de replica van het VOC schip “de Batavia” Het is indrukwekkend hoe zo’n schip is gemaakt en hoe het leven vroeger aan boord moet zijn geweest. We overnachten tussen de grote driemasters en genieten van de ondergaande zon.

Met veel regen vervolgen we onze weg in zuidelijke richting langs de dijk van Flevoland en langs het eiland Pampas naar Muiden in de monding van de Vecht. We meren af bij “Eethaven Fort”

We vervolgen onze tocht over de Vecht met een bezoek aan Nigteveght, komen we aan in Vreeland. We genieten van de bruggenwachter die tegen alle passanten, zowel op het water, als over de weg, een praatje maakt

De volgende dag voert ons de Vecht naar Utrecht waar we net voorbij de sluis afmeren in de passantenhaven. We blijven hier een extra dag liggen om te shoppen en de stad te bezoeken. We lopen tot de Dom die van heinde en verre te zien is. Met de bijboot gaan we door de Oude Gracht en komen via de Singel weer terug. Het is een speciale ervaring om Utrecht vanaf het water te bekijken. We brengen een bezoek aan een privé verzameling van modelboten langs de gracht. In de avond brengt onze zoon Sebastiaan nog een bezoek aan ons,

 

De volgende dag moeten we even terug naar Maarsen om vervolgens via het A’dam-Rijnkanaal verder naar het zuiden te gaan. Via Jutphaas gaan we over het Merwedekanaal naar Vreeswijk aan de Lek. We steken de Lek over en komen aan in de passantenhaven van Vianen. Hier ontmoeten we onze vrienden van de Jan Harm en hebben nog een gezellige avond.

Na afscheid genomen te hebben van de bemanning van de Jan Harm gaan we in alle vroegte verder over het Merwedekanaal beneden de Lek naar de Lingehaven in Gorinchem. Walther en zijn vriendin gaan hier van boord. Ans en ik blijven nog een extra dag in Gorinchem en sluiten de vakantie symbolische af met een heerlijk diner in restaurant “de Poort”

Vandaag 29 juli 2007 het laatste traject van onze vakantie. Via de Waal en de Afgedamde maas naar de thuishaven in Veen waar we in de middag aankomen.

 

De DAF 615 motor die we afgelopen winter gereviseerd hebben( http://www.bootservicebrans.nl )heeft gelopen als een zonnetje. We moesten in Nijmegen nog wel een brandstofleiding vervangen en hebben we in Zutphen nog een groffilter moeten wisselen, maar dat hoort erbij.

We hebben in 29 dagen ca. 70 draaiuren gevaren en ca. 700 km afgelegd. Daarbij hebben we ongeveer 400 liter brandstof op gebruikt. In het traject zaten 25 sluizen.

We hebben hierbij 26 verschillende havens aan gedaan en dat heeft ongeveer € 300 aan havengeld en stroom gekost.

 

Het was wederom een mooie tocht met redelijk weer en we hebben veel gezien, bedenk ik als ik dit verslag afsluit.