Verslag van onze zomervakantie 2007.

 

Het doel van de reis deze zomer was om richting Friesland te gaan. We waren erg toe aan wat ontspanning na het overlijden van mijn vader en het vele werk wat we afgelopen periode hadden gedaan.

 

Dag 1, zondag 1 juli.

Nadat we op zaterdag alles aan boord hadden gebracht, zijn we vandaag om 10.00 uur vertrokken. We zijn nog met zijn tweeën, omdat Walther met zijn vriendin pas morgen aan boord komen. Het eerste reisdoel is Grave. We kennen dit traject, stroomopwaarts de Maas op, al vrij goed en de reis gaat voorspoedig.

Het motortje loopt goed en sinds dit voorjaar prijkt ook het embleem van DAF op ons dashboard. Dat zou er alleen op komen als we na de revisie een goed startende en niet rokende motor over zouden houden. Het was al een stuk beter na de revisie, maar nadat we witte diesel getankt hadden, was het roken definitief passé.

Via sluis Lith en later sluis Grave komen we om 16.35 uur aan in Jachthaven “De Stuw” in Grave. We krijgen een mooi plaatsje op de kopsteiger en met de kop in de wind kunnen we op het achterdek lekker zitten. In Grave is op dat moment een korenfestival aan de gang en overal klinkt muziek van terrassen en uit de grote feesttent. Het blijft tot ’s avonds laat lekker rumoerig in het stadje.

 

Dag 2, maandag 2 juli.

Walther en Annemarie worden gebracht door Marjan, de moeder van Annemarie. Nadat ze de spullen aan boord hebben gebracht en we nog gezellig koffie gedronken hebben, kunnen we omstreeks 11.40 uur vertrekken. Het weer is goed en we gaan verder over de Maas in oostelijke richting.

Als we Cuyk passeren horen we via de marifoon het radio verkeer tussen de schepen die de haven in en uitvaren. Een opmerking van één van de schippers “het lijkt hier wel de haven van Rotterdam” geeft aan dat het er erg druk is.

Even later passeren we sluis Heumen, die zoals gewoonlijk open staat en we ongestoord achter een vrachtschip er doorheen mogen varen. Na een goed uur zijn we bij sluis Weurt en die staat i.v.m. onderhoudswerkzaamheden ook open en ook daar mogen we direct doorvaren.

We melden ons in op Sector Nijmegen en vermelden dat we stroomopwaarts de Waal op gaan. We krijgen toestemming en om 14.30 uur komen we aan in de passantenhaven van Nijmegen.

Als we zijn afgemeerd blijken we een lekke dieselolieslang te hebben t.g.v. een ongelukkig zittende tyrap. Die middag hebben we het nog gerepareerd en de diesel uit de machinekamer verwijderd.

Later die dag nog door Nijmegen gelopen en het Kronenburg park bezocht.

 

Dag 3, dinsdag 3 juli.

Nadat ik ’s morgens de machinekamer nog wat heb nagepoetst en de “inloop”olie vervangen hebben door nieuwe smeerolie zijn we om 11.05 uur, met wat slechter weer, vertrokken de Waal op. We hebben zoals gewoonlijk op dit traject flinke tegenstroom en om 13.30 uur bereiken we de Pannerdense kop bij Millingen. Vandaar krijg je in noordelijke richting volop de stroom mee.

We komen om 14.30 uur aan in jachthaven “Valkenburg” in Arnhem en kunnen afmeren in een box.

De winkels zijn kortbij en nadat we de dagelijkse boodschappen aan boord hadden gebracht zijn Ans en ik nog naar Arnhem gelopen. Het was een aardig eindje, maar zeker de moeite waard. We waren voor het eerst in het centrum van Arnhem wat ons zeker niet tegenviel. Na wat slenteren door de stad hebben we op de Korenmarkt nog een terrasje gepikt. Later op de dag begon het te regenen, maar ook konden we nog een mooie regenboog waarnemen.

 

Dag 4, woensdag 4 juli.

We vertrekken met een mager zonnetje om 10.35 uur richting het zuiden en komen al gauw bij de splitsing van de IJssel en de Nederrijn en gaan via bakboord de IJssel op. Deze rivier is snelstromend en we schieten met zo’n 15 km/uur dan ook lekker op. We willen vandaag Zutphen bereiken en dat is nog een heel traject.

Door steeds de buitenbochten te kiezen profiteren we maximaal van de stroming. We ontwijken hierdoor de tegemoet komende vrachtschepen die ervoor kiezen om de binnenbochten te pakken.

Onderweg merken we dat mogelijk de groffe brandstof filter verstopt aan het raken is en nadat we die later op de dag vervangen hebben is het probleem ook over.

Om 13.35 uur zijn we jachthaven Gelre in Zutphen en met een wijde boog naderen we tegen de stroom de haven, zodat we niet in één keer 180 graden omdraaien als we de haven invaren. We doen dit beter als het schip “Zeeuws Meisje” achter ons dat een aardige kras oploopt bij het invaren van de haven.

We meren af langs de lange noord kade, maar moeten later van de havenmeester verplaatsen, omdat het water aan het stijgen is. Hij verwacht dat het water boven de kade gaat stijgen en we schade kunnen oplopen door te blijven liggen. Omdat wij als eerste binnen kwamen is er voor ons nog een plek langszij op het kopsteiger en moet “Zeeuws Meisje” helaas vertrekken.

Later op de dag wandelen we nog door Zutphen en bij terugkomst aan de IJssel boulevard zijn we getuige van een transport met vrachtwagens van grote tanks, die vervolgens per schip vervoert zullen worden naar Harderwijk.

 

Dag 5, donderdag 5 juli.

Nadat we ’s morgens nog even de markt bezocht hebben, vertrekken we om 11.15 uur naar het Noorden. Het doel van vandaag is een recreatiecentrum “de Scherpenhof” bij het plaatsje Terwolde waar we om 13.00 uur aankomen.

We gaan daar Karen (de zus van Annemarie) met haar vriend Bart ontmoeten. Bart studeert voor piloot en doet ervaring op met vliegtuigen op Teuge. Hij woont hiervoor tijdelijk op het vakantiepark.

Het is gezellig en de jeugd gaat met de bijboot een eind varen op de IJssel. Gepakt met wat te eten en drinken varen ze op en neer naar een verlaten steenfabriek bij Veessen. Ondertussen gaan wij op de fiets naar Terwolde om inkopen te doen om vanavond gezamenlijk te eten. Het is lekker weer en een mooi fietstochtje.

Na het avondeten gaan de jongelui met Bart naar zijn stacaravan om een paar filmpjes te bekijken. Wij bekijken de camping en verbazen ons over de grote auto’s en caravans die daar staan. Ook zien we hoe ze van een oude ring steenoven een mooi restaurant hebben gemaakt en drinken daar wat.

 

Dag 6, vrijdag 6 juli.

Vandaag staat het laatste traject op de IJssel richting Zwolle op het programma. Het is erg bewolkt als we om 10.45 uur vertrekken en van tijd tot tijd valt er flink wat regen. Desondanks genieten we van de omgeving en om 12.50 uur arriveren we bij de Spooldersluis. Al snel kunnen we invaren en verlaten daarmee de IJssel. Via het havengebied naderen we via het noorden het centrum van Zwolle. Ze hebben daar een vrij nieuw passantensteiger. Aan de voet van koop- en wooncentrum de “Maagjesburg” meren we om 13.50 uur zo dicht mogelijk bij het centrum af.

Het centrum van Zwolle is het bezoeken meer dan waard en heeft veel goed bewaard gebleven oude gebouwen en een leuk winkel hart. Die dag en de volgende loop ik met hond en camera diverse malen rond in het centrum. Walther en Annemarie laten in een kapsalon wat aan hun haar doen, terwijl wij de dagelijkse boodschappen aan boord brengen.

 

Dag 7, zaterdag 7 juli.

Vandaag is de bestemming Giethoorn. Nadat we nog wat proviand ingeslagen hebben vertrekken we om 10.40 uur uit Zwolle en gaan over het Zwarte Water in noordelijke richting. Al snel blijkt waar dit water zijn naam aan ontleend, omdat het van bovenaf zwart lijkt, maar in ons kielzog zien we ook het bruine veenwater wat de kleur veroorzaakt. De omgeving is mooi en we komen langs de plek waar de Overijsselse Vecht in het Zwarte Water uitmond. Om 11.50 uur komen we bij Hasselt en besluiten daar een kijkje te gaan nemen. Hasselt heeft als scheepsvaartcentrum een belangrijke historische waarde en de sporen hiervan vind je in het stadje terug. Naast de oude gebouwen en singels is er in het oude gemeentehuis een maritieme verzameling van naamplaten van oude scheepsmotoren. We vinden zelfs een plaatje van “DAF diesel”

We gaan om 12.40 uur weer verder en bereiken via Zwartsluis om 13.40 uur de sluis die ons af laat zakken naar het veengebied rond Giethoorn. We meren om 15.10 uur af in de passantenhaven en hebben een mooie plek in een box.

Walther en Annemarie gaan met de bijboot door Giethoorn varen en wij besluiten om nog eens te voet langs de pittoreske grachten te wandelen (zoals in onze verkeringstijd). Het is een gezellige drukte met boten en bootjes en maken een paar mooie kiekjes. We genieten van een mooie avond in de gezellige haven.

 

Dag 8, zondag 8 juli.

Vandaag ontmoeten we een vriend van Walther met zijn familie in Blokzijl en besloten is dat we gezamenlijk zullen barbecuen. In Giethoorn is de winkel op zondagmorgen open en we kunnen nog inkopen doen. Walther haalt de proviand op met zijn bootje en we vertrekken om 10.40 uur richting de Beulakker Wijde. Via het meer gaan we westelijk richting Blokzijl. Het is prachtig weer en er is veel activiteit op het water. Om 12.00 uur  komen we aan bij het sluisje van Blokzijl waar veel toeschouwers op het terras zitten om de activiteiten in de sluis gade te slaan.

In de haven is nog volop plaats als we om 12.50 uur afmeren. We bezoeken de oude Zuiderzee havenstad en kopen een nieuwe waterkaart van Friesland en ook een provincievlag van deze provincie.

Tegen de avond komt de familie Bekkers, die in Heeg op vakantie zijn en we hebben nog een gezellige avond.

 

Dag 9, maandag 9 juli.

’s Morgens lopen we nog even door Blokzijl en Walther koopt een patrijspoort met een spiegel erin om op de deur van zijn hut aan te brengen. Als één van de laatste verlaten we om 10.40 uur de haven van Blokzijl. We gaan terug door de sluis die ons omhoog schut richting de Kalenbergergracht. Om 12.00 uur moeten we wachten voor  de Scheerebrug, omdat het rond de middag spertijd is bij bruggen en sluizen. Om 13.05 uur kunnen we weer verder en voeren een konvooi aan van alle schepen die ook voor de brug moesten wachten. Omdat we vooraan varen genieten we het meest van de omgeving waar we doorheen varen. Een boot hebben is in dit gebied “Venetië van het Noorden” bijna voorwaardelijk, en we zien zelfs tractoren op schuiten staan, waarmee men naar het land kan gaan. Dit is het gebied van de Weren (water) en de Ribben (land) wat is ontstaan door het winnen van veen. Na een prachtige tocht komen we om 14.25 uur aan in Ossenzijl en meren af bij jachthaven en camping “de Kluft”

Hoewel het dorpje Ossenzijl behalve zijn voormalige sluis (zijl) weinig te bieden heeft is er wel het bezoekerscentrum van de Weerribben gevestigd. Ans en ik nemen daar een kijkje en zien hoe er vroeger veen gewonnen werd. Tevens kan je daar veel opsteken van de flora en de fauna van deze omgeving.

Walther gaat met Annemarie met de bijboot de Weerribben in met als resultaat een mooie verzameling foto’s van deze omgeving.

 

Dag 10, dinsdag 10 juli.

Vandaag hebben we een aardige tocht voor de boeg als we om 11.10 uur vertrekken. Het doel is om vanavond af te meren in Heerenveen. Met onze Friese vlag aan stuurboord en de Brabantse vlag aan bakboord overschrijden we de provinciegrens. We komen precies om  12.00 uur uur aan bij de Driewegsluis en de sluismeester besluit om de lampen op dubbel rood te zetten. Dit betekend dat we een uur moeten wacht alvorens we verder kunnen. We gebruiken deze tijd om even water te tanken bij de sluis en de bijzondere Driewegsluis te bezoeken. Dit waterbouwkundige kunstwerk is voor zover ik weet uniek in Nederland en vormd een knooppunt van drie waterwegen. Om 13.06 uur gaan we weer verder en komen in het typische Friesche landschap met veel grasland met grote boeren stulpen.

Voorspoedig bereiken we om 15.30 uur de passantenhaven van Heerenveen, waar we jaren geleden nog een traumatische ervaring op gedaan hebben met het afmeren van een huurboot. Nu gaat het allemaal goed en “parkeren” ons schip achter in de haven. Het is hier gratis liggen, maar buiten een plaats zijn er verder geen faciliteiten. Om het centrum te bereiken pakken we de fiets en Walther gaat met Annemarie met de bijboot. Heerenveen heeft buiten een paar gebouwen weinig bewaard gebleven cultuur historie, maar wel een aardige winkelstraat. Er wordt wat geshopt alvorens we weer naar de boot en ons hondje Gabber terug gaan.

 

Dag 11, woensdag 11 juli.

We vertrekken vandaag om 11.00 uur uit Heerenveen terwijl de kinderen nog slapen. Het is goed bewolkt en af en toe vallen er wat druppels. Via het Nieuwe Heerenveense kanaal, het Deel, het Akkrumerrak, en Terkaplester poele en piepen we door een smal gaatje en komen via het Terhornsterdiep aan bij Terherne. We meren om 12.50 uur af bij jachthaven Zandsloot.

Even later lopen we door Terherne het Kameleondorp en drinken samen op een overdekt terras een glaasje. Walther en Annemarie gaan daarna naar het Kameleonmuseum waar de woonomgeving van de familie Klinkhamer is nagebootst.

Op straat wordt ik aangesproken door iemand van omroep Friesland en voor we het weten geven we een interview over het plannen van de route, de waterkaarten en onze vakantie op de boot. We weten niet of het is uitgezonden.

 

Dag 12, donderdag 12 juli.

Vertrek om 9.55 uur en via de Meinesloot komen we om 10.20 uur aan in Akkrum. We besluiten om even in deze plaats rond te gaan kijken, alvorens verder te gaan. Akkrum heeft een paar mooie oude tehuizen die door weldoeners zijn opgericht voor de oudere bevolking van deze plaats. Er is ook een gezellig centrum met leuke winkeltjes en mooie gebouwen en kerken.

Om 11.30 uur gaan we weer verder en passeren al snel de Gemeente brug. Van de bruggenwachter krijgen we te horen dat we via bakboord de kromme Knillis op moeten gaan, omdat de route via de Zijlroede gestremd is. Na enige tijd komen we op het Prinses Margriet Kanaal en gaan in oostelijke richting naar Grouw. Om 12.25 uur meren we af op een mooie plaats met uitzicht over het Pikmeer.

Grouw is een heel mooie plaats met nog aardig wat cultuurhistorische panden. Nadat we hier wat rond gekeken hebben, is het een heel eind lopen om bij de grote supermarkten te komen. Terwijl Ans daarna een kapsalon bezoekt blijf ik in de buurt op een terras op haar wachten.

Het weer is erg verbeterd en we genieten later die dag op het schip van de zon en de gezellige drukte in de haven. Er wordt door Walther wat gevist en de grootste vis van deze vakantie gevangen.

 

Dag 13, vrijdag 13 juli.

Er is besloten om te blijven liggen en Ans en de kinderen gaan shoppen. Door mij wordt de buitenzijde van het schip onderhanden genomen. Het weer is goed en het is een drukte op het water. Later die dag gaan Walther en Annemarie met een gehuurde zeilboot het meer op. Walther geniet, maar voor Annemarie hoeft het zeilen niet zo nodig.

Door ons werden nog inkopen gedaan voor de barbecue van morgen, wanneer onze ander zoon Sebastiaan met zijn vrienden langs komt in Sneek. Op de fiets gaan we naar de grote supermarkten en keren vol bepakt weer terug.

Later in de avond verlenen we nog bijstand bij een boot, waarvan we dachten dat hij in brand stond. Ter plaatse met de bijboot bleek dat zijn motor oververhit was en de rookwolken alleen maar stoom was. Met een bedankje keerden we weer terug en konden niet voorkomen dat de brandweer ook nog een keer polshoogte ging nemen.

 

Dag 14, zaterdag 14 juli.

Vandaag om 10.30 uur naar Sneek dus. Er staat een aardige wind als we over het Sneekermeer varen en via de Houkessloot komen we om 12.15 uur aan in het centrum van Sneek. Tegenover het passagiersschip de Tourist V meren we af tegen de kademuur. We lopen het centrum van Sneek in en bezoeken de markt. Later die dag koopt Walther een model zeiljacht om op zijn kamer te zetten en worden er nog wat andere cadeautjes gekocht. Vanaf ons achterdek hebben we mooi zicht op alle boten die door de eerste brug gaan en allemaal via het klompje van de bruggenwachter hun doorvaargeld door Sneek betalen.

In de avond arriveert Sebastiaan met vier vrienden en er wordt aardig gefeest. Ook de barbecue doet de mannen goed smaken en het feest is compleet als een tjalk met aan boord drie meisjes bij onze boot langszij gaat afmeren. Het is de bedoeling dat de jeugd in Sneek gaat stappen en allemaal bij ons aan boord blijft slapen. Hiervoor moet e.e.a. omgebouwd worden, maar het lukt om 9 slaapplaatsen  te creëren. Het begint al donker te worden als de rust op het schip weerkeert en we nog nagenieten van een heerlijke dag.

 

Dag 15, zondag 15 juli.

Het was natuurlijk niet vroeg opstaan vandaag, maar als ik besluit om toch maar eens op te staan komt langzaam de rest ook tot leven. Ans heeft voor iedereen een gezamenlijke ontbijt tafel klaar gemaakt op het achterdek en het valt toch bij iedereen in de smaak. Als de boel weer aan kant is en onze auto weer goed afgeladen is wordt er afscheid genomen en vertrekt de jeugd weer naar het zuiden.

Wij varen om 11.00 uur door Sneek en passeren bij de laatste brug de beroemde Waterpoort. We zetten onze tocht voor in westelijke richting en meren om 12.05 uur af in IJlst bij houtzaagmolen “De Rat”  De molen is maar beperkt open en helaas vandaag en morgen niet. Als we even later door IJlst lopen herkennen we dit plaatsje uit de beelden die we kennen van de film van de Kameleon. Het is een typische structuur van dit stadje, wat ondanks dat het klein is wel één van de elf steden van Friesland is. Ooit heeft hier een grote fabriek van “Nooitgedacht” gestaan die bekend is van hun kwalitatief goede gereedschap. Het infocentrum hiervan is vandaag helaas ook gesloten.

Als we later weer bij de boot zijn besluiten Walther en ik te gaan vissen. Hoewel het allemaal kleintjes zijn vangen we genoeg en de competitie voor de meeste en de grootste vissen levert een mooi tijdverdrijf op. Het weer is lekker en we zonnen lekker op het steiger.

 

Dag 16, maandag 16 juli.

Nadat we bij de naastgelegen supermarkt boodschappen hebben gedaan vertrekken we om 10.55 uur richting Makkum. In dit traject kom je heel veel bruggen tegen waar het gevraagde bruggeld via een klompje wordt geïnd. Totaal meer dan € 10. Hoewel het ’s morgens nog aardig bewolkt en er van tijd een buitje valt, wordt het later op de dag steeds beter. Via deBolswarder Zijlvaart, de Workummer Trekvaart en het van Panhuijs kanaal komen we aan in Makkum. We meren om 14.55 uur af voor de laatste brug voor de sluis naar het IJsselmeer. Er zijn daar verder geen voorzieningen, maar je ligt wel echt in het centrum van de plaats.

Via de winkelstraatjes en via de kermis komen we bij de beroemde aardewerkfabriek van Tichelaar. Ze hebben een mooie showroom en we krijgen een mooie diaserie te zien over de geschiedenis van dit bedrijf. Als je dit gezien hebt krijg je respect voor al de fraai beschilderde kramieken tableau’s, serviezen e.d.

Na een bezoek aan de voormalige Zuiderzeesluis wordt er in de avonduren weer gevist. Nadat een hevige regenbui hier een einde aan maakt worden er aan boord nog wat spelletjes gedaan. Vooral met het spel “teken het maar” lachen we heel wat af.

 

Dag 17, dinsdag 17 juli.

We gaan om 10.55 uur binnendoor naar Workum te varen en niet over het IJsselmeer. In Parraga moeten we voor de brug wachten tijdens de middagpauze van de brugwachter. Voorspoedig bereiken we vervolgens Workum en we meren om 14.00 uur af bij watersportcentrum Bouma. Hier hebben ze het meest luxueuze toiletgebouw wat we op al onze reizen zijn tegengekomen en het bedrijf heeft dan ook niet voor niets vijf sterren.

We lopen naar het centrum en bezoeken daar het Jopie Huysman museum. Hoewel het de jeugd wat minder kan bekoren ben ik toch wel verrast over het verhaal achter de schilder en de verschillende stijlen die hij in zijn werken heeft nagelaten.

In de avond gaan Ans en ik met de fiets naar het IJsselmeer en zien op het strand hoe de kytesurfers bezig zijn in de branding. Het is een prachtig kleurrijk schouwspel. Met de ondergaande zon in de rug fietsen we later terug naar ons schip.

Later in de avond zie ik vanaf het achterdek hoe de overbuurman al zijn gevangen vis aan een reiger voert. De reiger blijft rustig zitten en wacht tot er een volgend maaltje aan komt.

 

Dag 18, woensdag 18 juli.

Het weer is goed en de tocht voert vandaag naar Heeg. We besluiten om 10.25 uur over het IJsselmeer naar Stavoren te gaan en dan via de meren naar Heeg. Eenmaal op het IJsselmeer om 11.15 uur blijkt er toch een aardige deining te zijn. Hoewel er niets kapot valt komt er in het schip toch e.e.a. van zijn plaats. Na weer een ervaring rijker te zijn, lopen we om 12.30 uur de haven van Stavoren binnen. De oude sluis bij het “Vrouwtje van Stavoren” is blijkbaar niet in werking en we moeten via het IJsselmeer naar de nieuwe sluis. Het is er aardig druk en de sluis wordt goed vol gestouwd. Via een mooie tocht over het Morra, de Oorden, de Fluessen  en het Heegermeer komen we om 15.30 uur aan in Heeg. Met de nodige precisie en met veel bekijks manoeuvreert Walther de boot in een box, waar normaal gesproken bootjes van 7 meter liggen.

Later in de middag bezoeken we het plaatsje en doen onze boodschappen die, voor een euro door de plaatselijke jeugd met een trapskelter, naar ons schip wordt gebracht. ’s Avonds genieten we van alle bootjes die binnen komen en wandelen nog een keer in de plaats rond.

 

Dag 19, donderdag 19 juli.

Vandaag gaan we om 10.20 uur naar Lemmer met tussenstops in Woudsend en in Sloten. Deze onderbrekingen zijn de moeite waard en we kieken er een paar mooie plaatjes. Het is prachtig weer en we meren na een voorspoedige reis om 14.45 uur af in Lemmer. Met een half metertje speling passen we net nog langs de kant, net buiten het drukke centrum, waar de boten al dubbel afgemeerd liggen.

We bezoeken de markt en lopen door de gezellige drukte van de winkelstraten. Voor de zekerheid hebben we de foto’s op CD laten branden.

’s Avonds bezoeken we nog de markante Zuiderzeesluis en buurten nog wat met de eigenaren van de schepen bij ons in de buurt.

 

Dag 20, vrijdag 20 juli.

Vandaag verlaten we Friesland om 10.30 uur via de Lemmersluis en gaan via de Friesesluis de Noordoostpolder in. We zakken zo’n zes meter naar beneden alvorens we de polder in kunnen varen. De kanalen zijn hier vrij strak en geven geen geweldige route. Op de middag moeten we bij Emmeloord wachten voor de brug. De brugwachter heeft het na het hervatten van zijn taak erg druk om al het verkeer af te handelen en het kost dan ook nogal wat tijd om Emmeloord te passeren. Later in de middag worden we in een stortregen weer omhoog geschut en varen we om 15.35 uur de haven van Urk binnen.

We zijn nu op Urk en wandelen op ons gemak het plaatsje door. Er zijn aardig wat elementen op het hoogste gedeelte van dit voormalige eiland die herinneren aan het verleden. Vooral het monument ter herinnering aan alle Urkenaren die op zee zijn gebleven maakt indruk.

We eten ons avondeten in een lux cafetaria en lopen daarna nog verder door het plaatsje. Als we later aan boord zijn trekt de wind aan en op het IJselmeer zijn er aardige schuimkoppen op de golven. Indrukwekkend is ook de vuurtoren die zijn lichtbundel over het IJsselmeer straalt.

 

Dag 21, zaterdag 21 juli.

Het is zonnig als we om 12.15 uur de haven van Urk uitvaren richting Lelystad. Er staat nog veel wind, maar de deining is minder heftig dan een paar dagen geleden. Uit voorzorg had Ans wel alles opgeborgen en vastgezet. We koersen rechtstreeks af op de energiecentrale, die in de wijde omtrek te zien is. Vandaar volgen we de dijk van Flevoland naar de Houtribsluizen. Als we geschut zijn zien we aan bakboord een levensechte replica van V.O.C. schip  “de Batavia”  Even verder varen we de haven van Lelystad binnen en meren om 14.30 uur af tussen de grote driemasters en andere oude en grote schepen.

Een bezoek aan de werf van de Batavia is de moeite waard en erg leerzaam. Nadat we eerst zijn rondgeleid in een gedeelte over het opgraven en prepareren van oude scheepsvrakken brengen we een bezoek aan “de Batavia” Het is indrukwekkend hoe zo’n schip is gemaakt en hebben een indruk gekregen over het leven vroeger aan boord moet zijn geweest. Tegen sluitingstijd lopen we nog gauw een keer langs de in aanbouw zijnde replica van de “Zeven Provinciën” Dit was het vlaggenschip van Michiel de Ruyter. We moeten hier zeker nog eens terug om de rest te bekijken en de bouw van dit schip te volgen.

’s Avonds genieten we van de ondergaande zon.

 

Dag 22, zondag 22 juli.

Het is een aardig stuk varen naar de sluis van Muiden, waar we de Vecht opgaan. Bij het vertrek om 11.30 uur in Lelystad was het nog zonnig, maar al snel wordt het bewolkt en valt er van tijd tot tijd een stevige bui. We volgen de dijk van Flevoland en later richten we ons op het Pampas eiland wat precies tegenover de monding van de Vecht is gelegen.  Als we in de monding zijn, zien we aan bakboord het Muiderslot. Om 14.35 uur zijn we bij de sluis en meren even later af bij Eethaven Fort. We lopen later even door Muiden en komen ook bij het slot. Omdat de hond niet binnen mag en ook door de flinke toegangsprijs besluiten we het bezoek hieraan nog maar uit te stellen. Buiten het watersport gebeuren heeft Muiden verder voor ons niet veel te bieden.

 

Dag 23, maandag 23 juli.

Vandaag gaan we de Vecht om 10.35 uur vervolgen. Het is één van de mooiste riviertjes van Nederland. De ene bocht volgt na de andere en je kijkt je ogen uit naar waar je allemaal langs vaart. We wilden in Weesp bootschappen doen en even rond kijken. Echter de passantenplaatsen waren voor ons schip te klein en in de jachthaven voorbij de brug mochten we voor dit doel niet afmeren. We besluiten dan maar om verder te varen en bezoeken even later het kleine plaatsje Nigteveght. Hoewel het niet een echt centrum heeft met winkels staan er toch wel enkele pareltjes van mooie oude gebouwen.

We vervolgen onze weg en meren die middag om 14.05 uur aan in Vreeland. We liggen zowat tegen de ophaalbrug aan van deze plaats en genieten van de bruggenwachter die tegen alle passanten, zowel op het water, als over de weg, een praatje maakt. We zijn de oude kern van het dorp zo rond gelopen en na het boodschappen doen zijn we weer terug aan boord.

 

Dag 24, dinsdag 24 juli.

Ons einddoel voor vandaag is Utrecht, hoewel we zonder goede kaart nog moeten bekijken tot hoever we het centrum kunnen naderen. Als we om 9.25 uur vertrekken, genieten we weer van de kronkelende rivier, met in dit gedeelte veel grote landhuizen met theekoepeltjes aan het water. Ook passeren we kasteel Nijenrode, waar een vriend van Sebastiaan het komend jaar begint met zijn studie. Hij boft in ieder geval met de locatie.

Om 11.00 uur stoppen we in Maarsen en doen we onze boodschappen en bezoeken het centrum. We kopen een cadeautje voor een pasgeboren meisje bij ons in de familie, die in Utrecht in het ziekenhuis is opgenomen.

Om 13.05 uur kunnen we weer verder en passeren de sluis naar het A’dam-Rijn kanaal. De rest van de tocht is voor ons ongewis en al snel moeten we de mast strijken om onder een paar lagere bruggen door te kunnen. Vanaf de Rooie brug om 14.15 uur gaat het verder in konvooi naar het centrum en nadat we de sluis gepasseerd zijn, meren we om 15.25 uur af in de passantenhaven tegenover de rondvaartboten. We kunnen niet verder met onze minimale hoogte van ca. 3,5m passen we niet onder de bruggen van 3,25 m. Het is een steenworp afstand van het centrum en het weer is lekker. We genieten van de bedrijvigheid in de grachten en het komen en gaan van de schepen.

In de avond zijn we met de bus op en neer naar het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis geweest om de kleine en zijn ouders te ontmoeten.

 

Dag 25, woensdag 25 juli.

Er is besloten om vandaag te blijven liggen om te gaan shoppen en de stad te verkennen. Via de weekmarkt komen we in de winkelstraten en onze tocht eindigt bij de Dom. De toren is inderdaad erg hoog en van heinde en verre te zien. Nadat we wederom via de winkelstraten terug zijn bij het schip, gaan we in de namiddag met de bijboot door de Oude Gracht en komen via de Singel weer terug. Het is een speciale ervaring om Utrecht vanaf het water te bekijken. Het is een gezellige drukte op de terrasjes aan het water.  Aan stuurboord zien we paar zeer grote modelboten en ook een als admiraal uitgedoste oudere man. We zijn daar nadien nog naar terug gegaan en hebben zijn totale verzameling van replica’s van beroemde boten mogen zien. Op een schaal van 1 op 87 is de “Titanic” ongeveer 4,5 meter lang. De “Volle Maan” en de “Johan van Oldenbarneveld” met dezelfde schaal vallen daarbij in het niet. De man raakt niet uitgesproken over zijn hobby en denkt met weemoed terug aan de tijd dat hij met zijn vriend deze schepen ook door de gracht liet varen.

In de avond brengt onze zoon Sebastiaan nog een bezoek aan ons, nadat hij Utrecht, met al zijn één richtingstraten, ook van alle kanten heeft gezien. Uiteindelijk lukt het met wat telefonische hulp toch om de passantenhaven te vinden.

 

Dag 26, donderdag 26 juli.

In alle vroegte verlaten we om 9.00 uur Utrecht om bij de eerste schutting van de sluis aanwezig te zijn. We weten wat ons tot de sluis bij Maarsen te wachten staat en de reis verloopt voorspoedig. Via de openstaande sluis en onder een lage vaste brug komen we op het A’dam-Rijn kanaal. Als ik even later via de marifoon hoor dat “er een paar jachten de monding van een haven passeren” weet ik dat we ons natuurlijk op blokkanaal in had moeten melden. Na enige tijd komen we aan de zuidwest zijde van Utrecht op het Merwede kanaal boven de Lek.

Nadat we door de sluis zijn gegaan brengen we nog even een bezoek aan Jutphaas (Nieuwengein). We kopen er nieuwe maden om te kunnen vissen en zetten onze tocht voort. We moeten een half uurtje wachten voor de koninginnesluis in Vreeswijk alvorens we naar de Lek geschut worden en gebruiken deze tijd om met wat andere schippers wat ervaringen uit te wisselen.

Op de Lek steken we over naar Vianen en via een volle sluis komen we om 14.10 uur aan bij de passantenhaven van Vianen. De Jan Harm het schip van onze kennissen (vakantie 2004) zouden we hier ontmoeten en zien dat hij reeds langs de kant is afgemeerd. We mogen langszij komen en worden door de familie Hoegee hartelijk ontvangen.

Het wordt nog een gezellige avond aan boord van ons schip, waarbij veel informatie wordt uitgewisseld over onze schepen, de familie en de vakantie van dit jaar.

 

Dag 27, vrijdag 27 juli.

Als vanouds wil de Jan Harm weer vroeg vertrekken. Als we om 8.00 uur toch wakker zijn om hun schip de ruimte te geven om te vertrekken, besluiten wij ook maar om weer verder te gaan. Er is een mager zonnetje in deze vroege ochtend en het wordt gelijdelijk aan beter. Via Lexmond en Arkel komen we op de Linge en zijn om 10.30 uur al bij de Grote Merwedesluis om naar de Waal geschut te worden. Even stroomopwaarts varen en vervolgens via de Lingesluis naar Gorinchem, waar we om 10.50 uur afmeren.

Vandaag gaan Walther en Annemarie van boord. Ze worden door de ouders van Annemarie opgehaald die ’s avonds ook gezellig mee eten. Als ze aankomen is er life muziek in de haven. Nadat er wat is bij gebabbeld en de avond valt, zwaaien we de kinderen uit.

 

Dag 28, zaterdag 28 juli.

Vandaag blijven we in Gorinchem en genieten van de relatieve rust. Met wat shoppen, wat wandelen, wat genieten op het achterdek komen we de stralende dag door. Het is een mooi tijdverdrijf om de boten en bootjes de sluis in en uit te zien gaan en die links en rechts in de haven een aanlegplaatsje zoeken. In de middag komt er een Belgisch schip “Bofkont” binnen met aan de achterzijde een vierwielig motortje met daaronder een jacuzzi die door de motor wordt opgewarmd. De Belgische schipper is bereid om hier veel tekst en uitleg bij te geven, als ik hem help bij het afmeren.

In de avond gaan we uit eten bij restaurant “de Poort” boven aan het havenhoofd van de Lingesluis. In de sfeervolle omgeving genieten we avondvullend van alle gerechten die ons voorgezet worden. Het is mooi om onze vakantie op deze manier af te kunnen sluiten.

 

Dag 29, zondag 29 juli.

Vandaag het laatste traject van onze vakantie. We gaan om 11.20 uur terug naar onze thuishaven in Veen. Hoewel het redelijk weer is, staat er vrij veel wind en kost het toch nog even wat moeite om netjes de box in te varen. Het was net of ons schip nog geen zin had om ermee te stoppen. Echter aan alles komt een eind als we om 13.40 uur de motor afzetten. We hebben nog wat te ruimen alvorens Sebastiaan ons in de avond komt halen. Totaal hebben we ca. 70 draaiuren gemaakt en hebben in die tijd ca. 700 km afgelegd. Het was een mooie tocht, met redelijk weer en we hebben veel gezien, bedenk ik als ik dit verslag afsluit.