Ga hier naar het fotoalbum van de zomervakantie!

Reisverslag  van onze tocht door Zeeland en Vlaanderen

met het motorjacht “the Lion King

 

 

 

Zondag 23 juli,

Nadat we op zaterdag alle spullen aan boord hadden gebracht en nog even afscheid hadden genomen bij de oma’s en opa’s, zijn we vandaag om 10.15 uur afgevaren uit Veen. Walther en Annemarie gingen met ons mee. Het weer was prima en op het traject richting Lage Zwaluwe heb ik de boot aan de buitenzijde nog helemaal gewassen. Aangekomen in Lage Zwaluwe, hebben we in de plaatselijke watersportzaak navigatiekaarten voor Zeeland gekocht. In verband met het aanhoudende goede weer hadden we besloten om Zeeland te gaan verkennen, waar we ook lekker konden zwemmen.

Later in de middag zijn we overgestoken naar het Gat van de Vissen in de Biesbosch en zijn daar voor Anker gegaan. Het water was heerlijk om je even op te frissen. Een vriend van Walther kwam ons met zijn vriendin bezoeken en hebben gezamenlijk lekker pannenkoeken gegeten aan boord.

 

Maandag 24 juli,

De volgende morgen zijn we om 11.00 uur overgestoken naar Lage Zwaluwe om nog wat in de watersportzaak rond te kijken om vervolgens koers te zetten naar Willemstad. Hier hebben we even aangelegd om naar de supermarkt te gaan. Omstreeks 15.00 uur zijn we weer verder gegaan en na een voorspoedige schutting door de sluizen zetten we onze tocht voort op het Volkerak. Het was zeer warm en later in de middag zijn we voor anker gegaan om te gaan zwemmen. Via de Krammersluis kwamen we op het zoute getijde water. We voeren langs de mosselkweekbedden. Hierna gingen we door de overvolle sluis bij Bruinisse de Grevelingen op. Even later meerden we, langzij bij een Duits schip, aan in de jachthaven van Bruinisse. Na een heerlijk diner met witlofsalade en schouderkarbonade genoten we van de ondergaande zon.  Het was een heerlijke dag geweest en we hadden een flinke afstand overbrugd.

 

Dinsdag 25 juli,

Nadat ik nog even in Bruinisse was gaan kijken op de fiets en Ans met de kinderen nog even aan het shoppen was geweest, zetten we om 12.00 uur koers in westelijke richting. Na drie kwartier zijn we voor anker gegaan bij de Veermansplaat, om te zwemmen en te zonnen. Om 15.00 uur moesten we het anker lichten, omdat onze bal wel heel erg ver was afgedreven. We besloten om richting Brouwerhaven te gaan om daar te overnachten. We meerden om 16.30 uur af in box 23 van de jachthaven en zijn eerst even boodschappen gaan doen. We hebben ’s avonds lekkerbekjes op met salade en gebakken aardappeltjes. In het plaatsje was een kleine kermis die we nog bezocht hebben en ook hebben we het mooie plaatsje nog even doorgelopen. Het was ’s avonds nog goed toeven op het achterdek.

 

Woensdag 26 juli,

De volgende morgen besloten we om eerst met de boot zo dicht mogelijk tot het centrum te varen, om boodschappen te doen. Walther had nog even de stand van het roer gecorrigeerd, wat versteld was, doordat we in de box aan de grond hadden gezeten. Rond 12.00 uur voeren we weer de Grevelingen op en besloten was om in de meest westelijk punt bij de West Repart haven te kijken of je daar nog met de vissen zou kunnen zwemmen. Helaas veel vissen waren dood gegaan en de attractie was daardoor gesloten. Dan maar even over het duin om naar de Noordzee te kijken. Dat was wel erg vermoeiend door het rulle zand en een snikhete zon. Na wat gegeten te hebben gingen om 14.00 uur weer verder in noordoostelijke richting. Na een half uurtje gingen we voor anker nabij Grevelingenton G61. Het zat ons echter niet mee. Door de toe nemende wind, of door de eigenschappen van de bodem of van ons anker, bleef ons schip niet liggen en ging zij tot driemaal toe op drift. We besloten om die avond te overnachten in Ouddorp en meerden om 16.40 uur af bij WSV Goeree. Het dorp was best ver weg, maar met de fiets goed te bereiken. ’s Avonds heeft Walther nog wat zitten vissen en kwam tot de conclusie dat zagers, die hij als aas had gekocht, kunnen bijten.

 

Donderdag 27 juli,

Na nog even naar Ouddorp te zijn geweest, vertrokken we om 11.15 uur in oostelijke richting. Het was nog wat nevelig en het water was strak, omdat er geen wind stond. Om 13.15 uur legden we aan in Herkingen en deden daar onze boodschappen. Net buiten de haven zijn we daarna weer voor anker gegaan om te zwemmen en te vissen. Rond 16.00 uur zetten we onze tocht voort, richting de Grevelingensluis. In tegenstelling tot enkele dagen geleden, was het er rustig en konden we meteen met de eerste schutting mee. We zaten nu op het getijdenwater en dat was goed te merken en te zien. We hadden er voor gekozen om in Sint Annaland te overnachten en om 17.50 uur meerden we af in box C9. Door het grote getijde verschil van ruim 4 meter moesten we het schip schuivend vastmaken aan de gespannen staalkabels.

’s Avonds werden we in de haven getrakteerd op wat stuntwerk met auto’s die op de kade bezig waren.  Er was veel gepiep en rook van de banden.

Het weer was aan het veranderen en we kregen sinds lange tijd weer een buitje regen. Het koelde er aardig van af en dat was best aangenaam.

 

Vrijdag 28 juli,

S’morgens ben ik nog even het plaatje gaan bekijken, terwijl ik ons hondje Gabber” aan het uitlaten was. Om 9.10 uur vertrokken we met opkomend water uit Sint Annaland richting het westen. Via de Keeten komen we op de Oosterschelde. Net voordat we onder de Zeelandbrug doorvaren, komen we plots een zeehondje tegen. Alvorens we gedraaid waren om wat betere foto’s te maken was hij ondergedoken en hebben we hem niet meer gezien. Tegen elven varen we de haven van Zierikzee in meren af achteraan in de nieuwe haven. We liggen op een prachtige plaats, waarbij we echter wel moeten accepteren dat er ’s avonds nog 5 boten langszij komen liggen.

Het was nog vroeg en we hadden alle tijd om op ons gemak Zierikzee te gaan verkennen. In een klein winkeltje met oude boeken en landkaarten kopen we voor een prikkie een prachtig ingelijste oude landkaart van de omgeving rond Gorinchem. Op deze kaart staan alle oude waterlopen in het gebied tussen Den Bosch, Willemstad, Gouda en Utrecht. De kaart heeft een mooi plaatsje gekregen in de kombuis van ons schip. Die middag is er nog aardig wat geshopt in de binnenstad en hebben we diverse mooie plaatjes geschoten.

In de avond genieten we van de drukte in de haven en lopen nog een keer de plaats rond en maken we nog wat foto’s van de aangelichte gebouwen.

 

Zaterdag 29 juli

Bij het aftappen van wat water uit de waterafscheider in de toevoer van de dieselolie kwam ik erachter dat het grof filter nagenoeg geheel verstopt zat. Na wat zoekwerk lukt het me om een paar nieuwe filters op de kop te tikken en deze weer te monteren. We hebben hierdoor echter wat tijd verloren en besluiten om nog maar een dag in het mooie Zierikzee te blijven. Zowel te voet als met de fiets hebben we een goed beeld gekregen van het centrum van deze plaats. Die avond komen er wederom 6 boten langszij liggen en heerst er weer een gezellige drukte in de haven.

 

Zondag 30 juli,

We vertrekken vandaag om 10.35 uur weer uit Zierikzee. We varen in westelijke richting om een bezoek te brengen aan de stormvloedkering in de Oosterschelde. Mijn vader had vroeger nog meegeholpen om het werkeiland Neeltje Jans op te bouwen en ik was er nog nooit geweest. Om 12.20 uur meren we af in de passantenhaven en brengen een bezoek aan het werkeiland. Omdat we redelijk laat zijn en omdat honden niet op het themapark “Neeltje Jans” mogen komen besluiten we om ons bezoek te beperken om een indruk op te doen van de stormvloedkering. Het is een imposant bouwwerk die het achterliggende land beschermd tegen het natuurgeweld van de zee en het toch mogelijk maakt dat de flora en fauna van de Oosterschelde zo min mogelijk geweld wordt aangedaan.

Om 14.10 uur zijn we weer verder gevaren in oostelijke richting. Het weer wordt slechter en tijdens een regenbui passeren we de Zeelandbrug weer. Even later kruisen we de toevoerroute naar het kanaal door Zuid Beveland. We luisteren naar de communicatie tussen de beroepsvaart en de verkeerspost van Wemeldinge op kanaal 68 van onze marifoon. Om 17.00 uur meren we af in de Beatrixhaven van Yerseke. We moeten langzij gaan liggen tegen een andere boot op de kop van steiger K. De ingang van de haven wordt aardig dichtgebouwd met alle boten die nog binnen komen. Ook het zeilschip “De Blis” uit onze thuishaven Veen komt binnenvaren. Die avond zijn we uit gaan eten bij Restaurant “het Anker”. Tegen de schemerdonker komen we weer terug bij ons schip.

 

Maandag 31 juli,

Vandaag vertrekken we richting Antwerpen. Een gedeelte van de bemanning slaapt nog als we om 10.10 uur de haven van Yerseke verlaten en koers zetten naar de Bergsedeipsluis bij Tholen. De wind is aardig toegenomen en als we om 11.20 uur de sluis invaren komen we hierdoor onbedoeld een beetje hard tegen de sluiswand aan. We gaan nu het zoute en getijdenwater af en vervolgen onze reis over de Schelde-Rijnverbinding in zuidelijke richting. Om 13.00 zijn we geschut door de Kreekraksluizen en drie kwartier later zijn we in België en melden ons bij de Noordlandbrug aan in de haven van Antwerpen met het FD nummer wat bij ons schip hoort. Via kanaal 2 wordt er informatie uitgewisseld over het schip, de bemanning, plaats van herkomst en doel van de reis. Omdat we aangeven dat onze bestemming het Willemdok in Antwerpen is hoeven we waarschijnlijk geen doorvaargeld te betalen. Bij de Seberiabrug hoeven we niet lang te wachten, maar we stranden omstreeks 15.00 uur voor de Londonbrug, waar we anderhalf uur moeten wachten alvorens we het Willemdok in kunnen varen. Gelukkig hebben we meteen aanspraak bij de bemanning van “De Blieck” die ook geduldig moeten wachten. Om 16.45 meren we af, nadat we door de gezellige havenmeester een plaatsje toegewezen hebben gekregen.

In het begin van de avond brengen we een eerste bezoek aan de stad en zijn verrast door de vele prachtige gebouwen in het centrum en langs de Schelde. Na het eten worden uitgenodigd bij de familie Teuling van “De Blieck” om ons gesprek van die middag voort te zetten. Het bleef nog lang gezellig, tot de buurman te kennen gaf dat we iets te luidruchtig waren en hij wilde gaan slapen. Dit was voor ons ook de aanleiding om onze hut op te gaan zoeken.

 

Dinsdag 1 augustus,

We blijven vandaag in Antwerpen liggen om de stad uitgebreid te bezoeken. Eerst gaan we met de fiets boodschappen doen en regenen helemaal nat. Gelukkig schijnt op de terugweg de zon en zijn we weer zo goed als droog als we in de haven aankomen. Die middag lopen we via de Scheldekade richting het centrum en maken mooie plaatjes van de prachtige gebouwen die we tegenkomen. Voor het stadhuis staat een groot beeld waarin de naamgeving van de stad wordt uitgebeeld. Een god heeft de reus overwonnen en werpt de afgehakte hand weg. Vandaar de naam (H)antwerpen. Via diverse mooie straten met monumentale gebouwen bereiken we de doorgaande winkelstraat van Antwerpen waar Ans en de kinderen genieten van het shoppen. Later worden door een allervriendelijkste verkoper alle wetenswaardigheden van echte chocolade uitgelegd. We besluiten wat lekkernij mee te nemen en gaan vervolgens via de rosse buurt terug naar ons schip.

 

Woensdag 2 augustus,

De volgende morgen vertrekken we al vroeg om 8.25 uur uit Antwerpen en liggen om 9.05 uur voor de Royersluis richting de Schelde. Pas om 10.30 uur zijn we met de beroepsvaart geschut en varen tegen de stroom en het tijwater de Schelde op in zuidelijke richting. De stroming is sterk en we bereiken slechts een snelheid van 7 km/uur. Om 12.45 uur passeren we de monding van de Rupel en het begin van het Zeekanaal naar Brussel. We draaien af naar het westen en leggen om 13.45 aan in Temse om boodschappen te doen. Ook hier vinden we weer mooie gebouwen en standbeelden. Om 15.45 zetten we onze tocht voort en komen om 19.00 uur aan in Dendermonde. We meren af tegen een drijvende ponton, waarop niet staat dat het verboden is om aan te meren, dus leggen we aan. Een extra lijn is geen overbodige luxe om aan de sterke stroming van eb en vloed weerstand te bieden. Het verschil in waterstand is hier ca. 5,5 meter en de stroming is enorm.

’s Avonds hebben we met de fiets nog een bezoek gebracht aan Dendermonde met eveneens een prachtig centrum, waar nog een gedeelte van de oude Dender doorheen stroomt.

Met het toplicht aan gaan we slapen, nadat we ons nogmaals verwonderd hebben over de kracht en de gigantische hoeveelheid water die door het tij naar binnen wordt geperst.

 

Donderdag 3 augustus.

Om 10.00 uur varen we af in Dendermonde, nadat we nog wat boodschappen hebben gedaan. Nabij Gent varen we per ongeluk de Zeeschelde op richting het centrum, maar komen na enige tijd tot de conclusie dat het te ondiep is en besluiten terug te varen. Via de sluis van Merelbeeke, waar we het getijdenwater verlaten en de openstaande keersluis 2 varen we Gent binnen. Nadat we via de handbediende Brusselpoortsluis zijn geschut, moeten we nog onder een paar zeer lage bruggen 3,5 meter door. Hiervoor moeten we de mast strijken en onze cabriokap afbreken. Om ca. 15.00 uur meren we af bij passantenhaven “Portas Ganda” dicht bij het centrum van Gent. We gaan die middag nog de druilerige stad in en verwonderen ons over de monumentale kerken, waarbij de Sint Jan in Den Bosch in het niet valt. Het weer wordt slechter en we besluiten bij McDonalds te gaan schuilen en tevens wat te eten.

 

Vrijdag 4 augustus,

Vandaag gaan Walther en Annemarie van boort. Ze worden door de ouders van Annemarie opgehaald. Nadat we wat aan boord gegeten hebben zijn we gezamenlijk de stad gaan bezoeken. Gent is echt een prachtige stad en met een rijke historie en dito oude gebouwen. We komen in het oude centrum en drinken een lekker glaasje langs de Leije waar het oudste pakhuis van de stad staat. Ook komen we bij het middeleeuws kasteel van de heren van Vlaanderen, wat onnatuurlijk midden in de stad is gebouwd. Op de terugreis naar ons schip besluiten we om een tafel aan te schaffen voor op het achterdek en sjouwen hier heel de stad mee door. Nadat we afscheid hebben genomen van de kinderen, gaan we ’s avonds nog genieten van het oude centrum van de stad. We gaan nog met een rondvaartbootje door de stad en krijgen heel wat wetenswaardigheden over de stad en zijn vroegere bewoners te horen. We maken nog wat kiekjes en in het donker gaan we terug naar de haven. Vanaf hier gaan we met zijn tweetjes verder.

 

Zaterdag 5 augustus,

Na wat moeizaam afrekenen met de havenmeester, door verkeerde registratie en het niet functioneren van de energiesleutel, vertrekken we om 10.30 uur uit Portus Ganda. Aangeraden is via de kanalen door de stad naar de Leije te gaan om vervolgens bij keersluis K3 de ringvaart rond Gent op te draaien. Het is een mooi stukje varen, al moeten we een aantal malen de mast strijken voor de lage bruggen.

Via de ringvaart in noordelijke richting gaan we om 12.35 uur het kanaal van Gent naar Oostende op. Aanvankelijk is het kanaal saai, maar een stuk westelijker komen we op een stuk waar door gebrekkig onderhoud de natuur wat meer zijn gang heeft kunnen gaan. Na wat oponthoud bij de bruggen rondom Brugge meren we om 16.30 uur af in de Coupurehaven van Brugge. De toegang tot deze haven wordt afgesloten door een wel heel opmerkelijke hefbrug. De brug is opgehangen aan tientallen RVS kabels, die bij het openen opgerold worden op een paar horizontale buizen. De havenmeester moet deze brug zelf bedienen en wijst ons vervolgens een plaatsje langs het steiger. Die avond lopen voor de eerste keer (en zeker niet de laatste) Brugge in. In vergelijking met Gent zijn hier beduidend nog meer monumenten, maar zijn vooral alle straatjes prachtige doorkijkjes en kunnen we nergens zaken ontdekken die niet in het straatbeeld passen.

 

Zondag 6 augustus,

Brugge is de moeite waard om ruimschoots te bekijken en we hebben dan ook besloten om te blijven liggen. Het is vandaag prachtig weer. Zowel ’s morgens als ’s middags hebben we verschillende delen van de stad bezocht en ons vele malen verwonderd over de rijkelijk bewaarde historische panden. Deze rijke historie leid natuurlijk ook tot veel toerisme, waardoor het gezellig druk is in de stad. De rondvaartbootje doen goede zaken en ook de winkeltjes hebben genoeg klandizie. Brugge is ook bekend om zijn kant in allerlei vormen. We kopen ook een kantendoek voor het aankleden van de ontbijttafel. In de middag besluiten om het kantmuseum te gaan bezoeken, maar dit is gesloten en daarvoor in de plaats bezoeken we het volkenkundig museum. Ook dit museum gesitueerd in oude arbeiders woninkjes is de moeite waard en geeft een aardig beeld van de vele ambachten in het verleden. ’s Avonds genieten we nog na van alles wat we gezien hebben en besluiten dat we hier zeker nog een keer terug zullen komen.

 

Maandag 7 augustus,

Ons aanvankelijk plan om naar Duinkerke te varen wordt bijgesteld, omdat we door het goede weer in Zeeland en de uitgebreide bezoeken aan Antwerpen, Gent en Brugge te veel haast moeten gaan maken om deze tocht af te maken. Het plan is om langzaam weer terug te gaan varen en Leuven nog te gaan bezoeken.

We vertrekken om 11.30 uur uit Brugge, nadat we nog even met de bemanning van de “Ars Vivende” gesproken hebben. Dit schip heeft afgelopen winter naast ons gelegen in de Beatrixhaven in Eindhoven. Na wat oponthoud door de spertijd tijdens de lunchpauze van de bruggewachters varen we via het kanaal van Gent naar Oostende weer terug in oostelijke richting. Om 15.00 uur slaan we af naar stuurboord en vervolgen onze weg over het afleidingskanaal der Leije.  Om 16.25 uur varen we bij Deinze de Leije op. Bij de jachthaven is geen plaats en ons wordt aangeraden om voorbij de ophaalbrug in het centrum langs de kant af te meren. Er is voor ons nog een plaatsje en het heeft het voordeel dat we geen havengeld hoeven te betalen.

We genieten van het heerlijke vlees wat we op de barbecue klaar hebben gemaakt en aan onze nieuwe tafel hebben opgegeten. Deinze heeft niet veel bewaarde cultuur, maar wel veel dure modewinkels.

 

Dinsdag 8 augustus,

Vandaag varen we over de Leije terug naar Gent. We vertrekken om 11.55 nadat we nog wat bootschappen hadden gedaan. De snelheid op de Leije is beperkt tot 6 km/uur en met dit rustige gangetje volgen we dit bochtige riviertje en genieten van alle moois wat in de omgeving te zien is. Dit stukje Leije lijkt erg op de Vecht in Nederland met tal van grote landhuizen die met hun tuinen tot aan de oever reiken. De hoeveelheid luxe waar we langs varen is haast niet voor te stellen. Ook de meanders in de rivier zijn een aangename afwisseling t.o.v. de vaak rechte kanalen die we de laatste tijd gevaren hebben. Bijna aan het einde van deze route komen we een groot Belgisch jacht tegen en deze attendeert ons erop dat we de marifoon op kanaal 73 moeten afstellen om elkaar te informeren waar men zich bevind om aanvaringen te voorkomen. Via de keersluis 3 varen we Gent binnen en meren af op de Ketelvaart tegen het centrum van de stad. Hoewel we wel havengeld moeten betalen hebben we buiten het steiger waaraan we afmeren geen enkele voorziening in de buurt. ’s Avonds geprobeerd om de ruitenwisser te repareren, maar dit was niet gelukt. Ook hebben we nog een bezoek gebracht aan de stad.

 

Woensdag 9 augustus,

We moeten zeer vroeg vertrekken om optimaal te profiteren van het afgaande water van de Schelde. Om 6.45 uur verlaten we onze overnachtingplaats en bereiken om om 7.40 uur de sluis bij Merelbeke die  ons naar de Schelde schut. De snelheid van het water neemt steeds toe en we gaan per 5 minuten steeds een km/uur harder met een gelijk toerental. We moeten vandaag tanken want onze reserve tanks zijn inmiddels leeg en de dagtank is ook niet meer vol. Precies op tijd kunnen we om 10.30 uur het schip aanleggen bij jachthaven Costa Zele als de tank helemaal leeg is. We bestellen een tankwagen en laten alle tanks weer volgooien. Met de 918 liter kunnen we weer enige tijd vooruit. Om 12.50 uur varen we weer verder en leggen even later aan bij VVW Dendermonde en besluiten daar te blijven. We hebben wel elektra, maar kunnen nog geen water tanken, hoewel deze tank ook aardig leeg begint te raken.

’s Middags gaan we samen met de fiets bootschappen doen aan de noordzijde van de Schelde. Als we terug komen is het water al weer fors aan het opkomen.

 

Donderdag 10 augustus,

Om 10.00 uur vertrekken we in oostelijke richting over de Schelde. Om 11.40 uur worden bij Temse ingehaald door de “Ars Vivende”, onze winterstalling buren. Om 12.00 uur varen we de Rupel op en meren om 13.00 uur af bij Boom tegen een sleepboot. We moeten wachten tot het tij keert, alvorens we onze tocht voort kunnen zetten. Tegen 14.00 uur geeft de sleepboot aan dat hij weer aan het werk moet en wij besluiten danook maar om verder te gaan. Met het opgaand water bereiken we om 14.25 uur het Zennegat. Door het lage water zijn we door een heel appart landschap gevaren. Aan beide zijden meters brede en hoge modderoevers met daarboven een kroon van wuivend riet. We moeten nog een uur wachten voor we naar het kanaal Leuve-Dijle naar boven geschut kunnen worden. Op deze plaats zijn er geen voorzieningen om je boot vast te maken, wat het wachten met opkomend water zeer lastig maakt. Als we uiteindelijk de Zennegatsluis in mogen varen zijn daar ook geen bolders in de wand aangebracht en worden we met lange lijnen 6 meter hoger door de behulpzame sluismeesters vastgemaakt. Met een enorm geweld wordt de sluis gevuld en kunnen we om 15.55 uur de sluis uitvaren. 10 minuten later meren we af langs de kade van het kanaal.

 

Vrijdag 11 augustus,

Vandaag voert het kanaal ons naar Leuven. Via sluis Battel (4m), sluis Boortmeerbeek (3,5m), sluis Kampenhout (2,4m) en sluis Tildonk (2,4m) zijn we totaal ruim 20 meter omhoog geschut. Het weer is redelijk en de zon laat zich van tijd tot tijd goed zien. Om 13.40 uur meren we af bij VVW Leuven, waarna het vrij snel volop gaat regenen. We liggen aan het einde van het 30 km lange kanaal wat in 1750 met 500 man in twee jaar tijd met het handje is gegraven.  Op deze plaats liggen ook de fabrieken van Stella Artois.

We doen de tank vol met schoon water, alvorens we de stad gaan bezoeken. Overal in de stad zijn volop activiteiten voor de opbouw van de podia voor het “Marktpop” festival. We schuilen voor de regen onder een parasol met een lekkere trappist. Ook zijn we wederom verwonderd over de prachtige gebouwen die hier door de eeuwen heen bewaart zijn gebleven. Via een openstaande deur gaan we even bij de eveneens eeuwenoude universiteit van Leuven naar binnen. Leuven is een echte studentenstad en het is dan ook niet verwonderlijk dat er zoveel cafés en terrassen zijn.

 

Zaterdag 12 augustus,

Nadat we ’s morgens nog even door Leuven hebben gewandeld, vertrekken we om 11.50 uur uit Leuven. Helaas moeten we tot 12.35 uur voor de brug wachten alvorens de mobiele ploeg deze voor ons heeft open gedaan. De rest van de reis verloopt voorspoedig doordat de overige mobiele ploegen elkaar goed informeren dat we eraan komen en de sluizen al open staan als we arriveren. Langs het kanaal zitten zeer veel vissers en net boven Mechelen zitten zeer veel ooievaars op een paar meter te wachten op een maaltje wat hun door de vissers wordt toegeworpen.

Om 15.30 uur meren we af net voorbij de Plaisance brug in Mechelen. We bezoeken het historisch centrum van de stad wat zijn bestaan dankt aan het riviertje de Dijle, wat er nu nog doorheen stroomt. Ook hier weer prachtige gebouwen uit een ver verleden. ’s Avonds genieten we van een lekker zonnetje op het achterdek, terwijl we een heerlijk stukje vlees op de barbecue klaar maken.

Zondag 13 augustus,

Nadat ik met ons hondje Gabber nog een flinke wandeling door de stad heb gemaakt, vertrekken we om 10.05 uur met een nevelig zonnetje uit Mechelen. We hebben pech bij de sluis van Battel en moeten een half uur wachten voordat we geschut kunnen worden. Om 12.00 uur zijn we ook bij sluis Zennegat geschut en gaan met het afgaand water over de Dijle en de Rupel richting Schelde. Om 12.50 uur draaien we de Schelde op in noordelijke richting en komen omstreeks 14.00 uur aan bij de Royersluis die ons naar de haven van Antwerpen naar boven moet schutten. Na een uur wachten tegen de remmingwerken voor de sluis mogen we om 15.00 uur de sluis invaren. Vervolgens duurt het nog een uur voor we de sluis uit kunnen varen. Gelukkig had men bij de Seberiabrug op ons gewacht en konden we om 16.30 wederom afmeren in het Willemdok in Antwerpen. Hoewel het weer vandaag redelijk was, valt ’s avonds het water met bakken uit de hemel.

 

Maandag 14 augustus,

We zouden vandaag in Antwerpen blijven liggen om mijn oude schoolkameraad Jan Timmermans met zijn vrouw Nadine te ontmoeten die in Antwerpen wonen. Het weer is bar en boos en het is geen pretje om door de stad te lopen. Het belangrijkste wat we gedaan hebben is een paar nieuwe paraplus kopen, die redelijk stormvast waren.

’s Avonds komen onze vrienden aan boort en na een glaasje drinken zijn we samen uit eten gegaan. Later die avond hebben we hun appartement nog bezocht en nog wat gezellig gepraat. Ondanks het weer was het al bij al nog een dag met goede herinneringen geworden.

 

Dinsdag 15 augustus,

We gaan vandaag België weer verlaten en vertrekken om 10.00 uur uit het Willemdok. Een half uurtje later zijn we door de bruggen en varen door de haven van Antwerpen. We zijn er getuige van dat enkele reusachtige zeeschepen naar de Zandvlietsluis gesleept worden. Wij zetten onze reis voor over de Schelde-Rijn verbinding en passeren om 12.15 uur de Grens en melden ons via kanaal 2, weer uit bij de havenautoriteiten. Om 13.00 uur zijn we aangekomen bij de Kreekraksluizen en zijn in de regen, twintig minuten later geschut. Om 14.20 uur leggen we aan bij WSV de Kogge in Tholen. Walter en Annemarie stonden al op ons te wachten om ons te bezoeken en ook te blijven overnachten. Gezamenlijk bezoeken we het mooie plaatsje Tholen en zijn samen bij het Wapen van Zeeland gaan eten. ’s Avonds hebben we nog gezellig samen doorgebracht. Inmiddels kunnen we ook weer Nederlandse zenders ontvangen op onze televisie.

 

Woensdag 16 augustus,

Die morgen eerst even met de auto een gasfles gaan omruilen. Nadat we de Belgische vlag en de vaarvlag weer vervangen hadden voor de Brabantse vlag en de vlag van de KNRM vertrekken we om 10.35 uur uit Tholen. Walther en Annemarie zijn met de auto weer huiswaarts gegaan. Om 12.00 uur gaan we het brede Volkerak op en volgen de betonning. Een uur later liggen we voor de Mandersluis in Dintelsas die t.g.v. de blauwalg gesloten is. Na een half uurtje kunnen we onze reis voorzetten over de Dintel en even later de Mark. Omstreeks 16.00 uur slaan we af richting Etten-Leur. Het is een zeer smal slootje, maar het is voldoende diep en om 16.25 uur meren we af bij WSV de Turfvaart. Het was vandaag zonnig en soms zelfs erg warm en we genieten onder het genot van een drankje op het achterdek.

Die avond krijgen we bezoek van onze andere zoon Sebastiaan met zijn vriendin Rinneke en we gaan ook met hem uit eten bij restaurant de Vier Jaargetijden. Het is erg lekker en gezellig. ’s Avonds gaan ze weer naar huis, nadat ze ons bij de haven afgezet hadden.

 

Donderdag 17 augustus,

Nadat we eerst nog wat boodschappen hadden gedaan vertrokken we om 10.40 uur uit Etten-Leur, terug naar de Mark. Onderweg stoppen we even bij mijn broer Ben die langs het water aan het werk was. Om 11.20 uur slaan we in oostelijke richting de Mark op en komen om 13.00 uur aan in de passantenhaven van Breda. We brengen een bezoek aan de stad met zijn historische gebouwen en vele winkels. Het was erg warm, maar later die avond valt er weer veel regen. De avond brengen we door in gezelschap van onze vrienden Piet en An van Loon. Het was erg gezellig en we hebben heel wat bijgekletst.

 

Vrijdag 18 augustus,

Om 11.40 uur verlaten we Breda in noordelijke richting en slaan na een half uurtje het Markkanaal in. We passeren om 13.20 uur de Marksluis. We willen naar de haven van Oosterhout, maar kunnen daar niet terecht, omdat ons schip met 4 meter te breed is voor de boxen van maximaal 3,5 meter. We besluiten dan maar naar Raamsdonkveer te gaan en via het Wilhelminakanaal en de Donge komen we om 14.10 uur aan bij jachthaven de Meerpaal. We krijgen een plaatsje toegewezen door de behulpzame havenmeester. De elektriciteitsaansluitingen zijn erg laag afgezekerd en later die avond merken we dat onze accu’s zijn leeg getrokken. Gelukkig kunnen we ze weer bijladen en de volgende morgen is alles weer op orde.

Die middag hebben we nog een bezoek gebracht aan het centrum, waar nog sporen aanwezig zijn van de vroegere haven en de strijd tegen het water. Voor de afsluiting van het Haringvliet had men voorheen te maken met het getijdenwater.

Zaterdag 19 augustus,

Vandaag gaan we weer naar de thuishaven in Veen. We varen om 10.00 uur af in Raamsdonkveer, waarbij er eerst nog even wat schepen van plaats moeten wisselen. Om 10.30 uur varen we de Maas op in oostelijke richting. Het weer is goed en het gaat voorspoedig, zodat we om 13.00 uur weer afmeren in Veen. Het is weer goed om thuis te zijn, na een prachtige reis en de conclusie dat ons schip “the Lion King” het goed heeft gedaan.

Die avond genieten we samen met havenmeester Arie en zijn vrouw Annie nog na van onze reis, alvorens we voor de laatste keer aan boord slapen. Morgen gaan we weer naar huis en zit de vakantie erop.

 

Ga hier naar het fotoalbum van de zomervakantie!