Ga hier naar het fotoalbum van de mei-vakantie!

Reisverslag meivakantie 2006 van The Lion King en zijn bemanning.

 

Na een winterseizoen hard werken, zag ons Schip “The Lion King” er weer patent uit. Op vrijdag 21 april is hij door Ben weer behendig te water gelaten. We hebben in de week erna nog wat proef gevaren, om met name de moter (DAF 615 DF) beter te laten lopen. De uiteindelijke conclusie was dat er ergens lucht in het brandstof systeem kwam, maar konden nog niet zo snel ontdekken waar dit lek zat. Nadat er de nodige deskundigen en ook door ons zelf het e.e.a. was nagetrokken en er aan allerlei opties verbeteringen waren aangebracht, zijn we op zaterdag 29 april vol goede hoop vertrokken. Voordat we op het Wilhelminakanaal waren bleek al wel dat we het euvel toch nog niet volledig verholpen hadden. Maar we hadden vakantie en gaande de rit zouden we wel achter de ware oorzaak komen. Door regelmatig handmatig de brandstofpomp te helpen konden we de lucht uit het systeem houden en onze reis vervolgen.

Het was Koninginnedag en onze zoon Walther had met zijn vrienden de boot wat extra opgetuigd. Zo was er een oranje wimpel aan de vlag toegevoegd en een slinger met oranje vlaggetjes op gehangen. De vrienden van onze zoon, Ralph en Nick zouden ons deze reis vergezellen, althans voor een gedeelte. De stemming aan boord was goed en we genoten ervan dat de boot zo lekker door het water ging en het landschap zich aan ons voorbij trok. Op het Wilhelminakanaal gingen we in oostelijke richting naar Helmond. Na een paar bruggen die soepel werden genomen bereikten we al snel de sluis bij Helmond. De sluis werd alleen voor ons geschut. Hier doemde een nieuw probleem op. Bij het langzaam invaren in de sluis bleek dat de schroefas blijkbaar niet goed vastgezet was in de flexibele koppeling en deze was bij het teruguit slaan uit de koppeling gelopen. Gelukkig kon onze deskundige bemanning de boot toch vakkundig afmeren. Terwijl we omhoog geschut werden hebben Walther en ik het euvel snel verholpen.  Voorspoedig konden we onze toch voortzetten.

Behendig namen we de sluizen 10, 11 en 12 en moesten we voor sluis 13 blijven liggen, omdat op zaterdag om 16.00 uur de bediening vanuit post Helmond ermee ophoud. Het was een enerverende dag met de nodige spannende en mooie momenten. Ook het weer was wisselend. We hadden helaas Weert nog niet bereikt, maar genoten van de omgeving en de lekkere maaltijd die door moeder Ans was bereid. ’s Avonds werd door de TV en de spelcomputer dermate veel stroom gebruikt dat de gebruiksaccu’s compleet leeg werden getrokken. Dit was het tijdstip om dan maar te gaan slapen.

 

Het is zondag 30 april en de oranje wimpel hangt nog aan de vlaggenstok. We willen om 9.00 vertrekken zodra de sluisbediening start. Het doel voor deze dag was om in Lommel te komen en wilden we ook nog tanken. Blijkbaar had het personeel van Rijkswaterstaat ook goed Koninginnedag gevierd, want pas om 9.20 uur kwam er via de marifoon contact met de post Helmond en werden we geschut in sluis 13.  Via sluis 15 bij Weert, meerden we om 11.00 uur af in de passantenhaven van Weert. We wilden hier boodschappen doen en dan onze reis vervolgen. De bruggenwachter van de Stadsbrug in Weert was er met zijn collega stellig van overtuigd dat op 30 april en 1 mei (dag van de arbeid) er geen brug en sluisbediening in België zou plaats vinden. Wij waren veroordeeld om twee nachten in Weert te blijven liggen. Op zich is Weert geen vervelende plaats om te verblijven, maar het had twee nadelen. We zouden ons reisplan bij moeten stellen en tevens moesten we 2x de te dure overnachting (€ 14.00 per nacht, incl. water en stroom) in Weert betalen. Anderzijds was er een grote vrijmarkt in Weert waar we heerlijk overheen geslenterd zijn. Het weer was hoewel overwegend droog toch erg koud. ’s Avonds was het erg gezellig aan boord, mede door de alcoholische versnaperingen die gedurende de dag genuttigd waren. Er werd doorgegaan tot in de vroege uurtjes.

 

Op maandag 1 mei moesten we dus nog een dag in Weert blijven liggen. We hadden deze gelegenheid aangegrepen om toch nog eens te kijken naar ons brandstof probleem. Na wat onderzoek en om e.e.a. uit te sluiten hadden we besloten om de brandstofleidingen van de tank naar de brandstoffilter te gaan vervangen. Het was een heel eind lopen naar het industrieterrein waar de fa. PIRTEK ons hielp aan de benodigde slangen die op maat werden gemaakt. Bij het monteren van de slangen aan de waterafscheider kwamen we ineens de werkelijke oorzaak van ons probleem tegen. Een verduurt en beschadigd rubber ringetje zorgde niet meer voldoende afsluiting van het brandstofsysteem. Nadat we het geheel, later op de dag, weer in elkaar hadden gezet, konden we niet meer naar het bedrijf terug om het euvel definitief te verhelpen. We wisten nu in ieder geval waar het probleem vandaan kwam.

In de avond werd onze matroos Nick door zijn nieuwe geliefde Lieke van boord gehaald. Besloten werd om deze avond op tijd naar bed te gaan.

 

We kunnen op dinsdag 2 mei weer verder en nemen in de morgen, na de spertijd van de stadsbrug, om 8.30 uur afscheid van de bruggenwachter (tevens havenmeester) We varen richting België en willen vandaag doorvaren naar Maastricht. Bij sluis Lozen merken we dat we al in België zitten. De sluismeester komt de landvasten aanpakken en binnen korte tijd word de sluis vol water geblazen. We vervolgen onze tocht en bij sluis 18 bij Bochold kopen we een vaarvergunning voor België Het jaarvignet kost € 50,00 en is geldig tot maart 2007. We besluiten onderweg in Bree te tanken en moeten daar enige tijd op de tankwagen wachten. Tot onze verrassing ontmoeten we daar familie Oomen met hun schip “Halla” en worden er wat ervaringen en gegevens uitgewisseld. In de loop van de dag word het weer ook steeds beter en we genieten hier met volle teugen van.

Om 15.35 uur kunnen we onze reis voortzetten en we zijn rond 19.30 uur bij de sluis die ons toegang zou geven tot “het Bassin” in een historisch stukje van Maastricht. Bij navraag blijkt dat de sluis slechts tot 19.00 bediend wordt en daardoor zijn we genoodzaakt om via sluis Bosscheveld onze tocht te vervolgen richting de Maas. Om 20.20 uren meren we af bij de passantenplaatsen tussen de bruggen in hartje Maastricht. We hoeven hier geen havengeld te betalen, maar er zijn verder ook geen voorzieningen. Het is daar een prachtige locatie, al heb je wel wat last van de deining door de passerende vrachtschepen. ’s Avonds Maastricht in gegaan en weer even het Bourgondische sfeertje geproefd.

 

Het is woensdag 3 mei en we moeten helaas al weer richting het noorden om aan het einde van de week weer in onze thuishaven te zijn. Alvorens dit te doen wil ik toch nog ons brandstoflekkage probleem definitief oplossen en we worden geholpen door het bunkerschip dat bij de Wilhelminakade ligt. De klus is na enig zwoegen geklaard en we vertrekken om 11.35 uur in Maastricht. De eerste sluis die we tegen komen staat over het algemeen open en we vervolgen onze weg op het Julianakanaal. We passeren sluis Born. Op weg naar Stevensweert valt op hoe hoog dit kanaal ligt t.o.v. de omgeving. De matrixborden van de snelweg A2 zitten gelijk met de dijk van het kanaal. We gaan met de beroepsvaart mee in de sluis bij Maasbracht en alles verloopt voorspoedig. We vervolgen onze route via sluis Linne over de Maas naar Roermond waar we in de middag afmeren bij de “Gebogen Brug” over de Roer in het centrum van Roermond.

Moeder gaat met Walther van boord om bij de Outletstore inkopen te gaan doen, terwijl ik geniet van de omgeving. Na een heerlijke maaltijd, besluiten we alsnog te gaan verplaatsen, omdat we in het centrum formeel niet mogen overnachten. We meren aan in de Maashaven, bij Kalle en Bakker, op het steiger voor passantenplaatsen. We hebben niemand gezien om havengeld te betalen, dus dat was goedkoop. Later op de avond bezoek ik met Ans nog het centrum van Roermond en genieten op een terras van de lekkere avond en een heerlijke consumptie. Het weer is heerlijk vandaag en de voorspellingen zijn ook goed.

 

Het is al weer donderdag 4 mei en we moeten helaas weer verder. Terwijl moeder met de jongens nog wat laatste inkopen doen, doe ik wat klusjes aan boord, zodat we na terugkeer direct af kunnen varen.

Om 11.00 uur vertrekken we en via sluis Roermond komen we weer op het Latteraal kanaal. We zetten via de Maas koers naar het noorden. Het is prachtig weer en we genieten met volle teugen. We passeren sluis Belfeld rond 14.00 uur Later komen het nieuwe schip van de Henry Dunant tegen, wat een beauty. Hierop kunnen oude zorgbehoevende mensen net zo van het varen genieten, als wij dat doen.

We meren later in de middag af in de jachthaven van Wansum. We hebben een mooie plaats, al is het steiger wel wat wiebelig. We betalen € 13,70 en dat is inclusief water en elektra. De benzinepomp voor de tank van de bijboot is ook in de haven en de supermarkt ligt op een steenworp.

Na een heerlijke maaltijd hebben we ’s avonds het dorp nog verkend en later op het achterdek van de mooie avond genoten.

 

De volgende morgen, vrijdag 5 mei, heb ik wat onenigheid met de havenmeester over het doorspoelen van de slang, terwijl ik hiermee gelijktijdig het stuifmeel van de boot afspuit. Hij ziet het als verkwisting van water en hij weet zeker dat in zijn leidingen en slangen geen legionella bacteriën aanwezig zijn. We gaan maar niet in discussie en bieden onze verontschuldiging aan. Van een prachtig nieuw schip dat achter ons ligt zullen die dag opnamen gemaakt worden. Er is een snelle speedboot voor nodig om dit snel jacht bij te kunnen houden. We kijken toe hoe e.e.a. in gereedheid wordt gebracht. We doen nog bootschappen voor de barbecue van vanavond en steken om 11.35 uur van wal. Het is wederom een prachtige dag en de reis gaat voorspoedig. We leggen even aan bij Vierlingsbeek om te kijken of we even in mijn geboorteplaats Bergen (L) kunnen gaan kijken. Het blijkt echter erg ver lopen en langs de doorgaande vaart kunnen we ons schip niet echt goed afmeren. We kunnen vrijwel direct sluis Sambeek invaren en worden met een paar beroepsschepen geschut.

Om 14.30 uur komen we aan in Cuijk en meren af in de passantenhaven. Het liggen is hier gratis, maar er zijn dan ook geen voorzieningen. De jongens gaan op pad om een onderdeel voor Walther zijn auto op te halen. Ik ga op pad om een borgring te halen voor de bevestiging van de schakelkabel. Voor een paar dubbeltje wil ik niet het risico hebben dat de kabel een keer los gaat.

Op aanwijzing van een paar oude mannen die op “het leugenbankje” bij de haven zitten, halen we met ons dreganker nog een winkelwagentje en een fiets uit het water. Kan daar in ieder geval niemand meer zijn schroef op kapot varen. Ook redden we nog een postduif die in het water is beland en tamelijk onderkoeld is geraakt. De volgende dag is hij weer gewoon weggevlogen.

Later op de avond komen onze andere zoon Sebastiaan met zijn vriendin Rinneke naar Cuijk om gezamenlijk met ons te barbecuen. Ze hebben ook Annemarie, de vriendin van Walther, mee gebracht, die zal de volgende dag met ons meevaren. Het is erg lekker en gezellig, mede door de nodige biertjes en heerlijke wijn die genuttigd worden.

 

Vandaag is het zaterdag 6 mei en we zetten koers richting Maasbommel. Al snel passeren we de toegang tot het Maas-Waal kanaal, maar vervolgen onze tocht over de Maas. Na enige tijd leggen we aan in Grave aan de passantensteiger om boodschappen te doen. We lopen door de pittoreske straatjes naar de supermarkt en kunnen spoedig onze tocht voortzetten. We komen meteen de stuw en sluis van Grave tegen en hoeven nauwelijks te wachten alvorens we geschut worden. In de middag meren we aan in de jachthaven “de Gouden Ham” in Maasbommel. We betalen € 12,00 maar krijgen daar dan ook gratis water en elektra voor. Met de bijboot gaan we over de Gouden Ham naar de drijvende woningen kijken die recentelijk zijn gerealiseerd. Het is een mooi concept, voor mensen die aan het water willen wonen. Helaas voor ons is het te ver van ons werk. Walther gaat diverse malen, met wisselende bemanning, de Maas op om op het snelvaar gedeelte de gas van de 20 pk, die op onze bijboot hangt, eens goed open te trekken.

In de avond komen de ouders van Annemarie haar weer ophalen. Het is erg gezellig en er worden de nodige verhalen uitgewisseld. Pas laat op de avond vertrekken ze weer naar huis en kunnen nog net op tijd de veerpont halen. Het was weer een mooie dag, al was er wel wat meer wind.

 

De laatste dag van onze tocht. Vanavond moeten we weer in Veen zijn, waar onze boot gedurende de zomer zijn thuishaven heeft. De jongens gaan een nieuwe tank benzine halen en besluiten dat zij met de bijboot vooruit zullen varen. We steken om 12.10 uur van wal en komen na een voorspoedige reis aan bij sluis Lith. We moeten wachten aan de jachtensteiger. Er staat een stevige wind en het valt nog niet direct mee om aan hoger wal aan te leggen. Terwijl we wachten komen er heel veel boten en bootjes bij en uiteindelijk liggen we met 17 schepen in de sluis. Er zijn een aantal stuurlui die hun schip, onder deze omstandigheden, niet in de hand hebben en zij zorgen voor wat hachelijke situaties. Uiteindelijk liggen we allemaal en kan het schutten beginnen.

Als we de sluis uitvaren komen we al vrij snel op kop te liggen en vervolgen onze tocht. Na enige tijd komen de jongens met de bijboot om onze boot cirkelen en we maken hiervan wat actie foto’s. Later komen ze weer aan boord en hangen de bijboot achter onze boot.

Om 17.00 uur komen we aan in Veen. We moeten de meerlijnen nog aan de boxpalen bevestigen, maar dat is snel geregeld. We meren voor het eerst dit jaar af in Veen. Laten we hopen dat er nog vele keren zullen volgen. Het was een mooie tocht en na wat aanvang problemen heeft “the Lion King” het goed gedaan. Zo was het ook met het weer. Aanvankelijk slecht, maar later in de week was het ook prachtig.

Ga hier naar het fotoalbum van de mei-vakantie!