Ga hier naar het fotoalbum van de zomervakantie!

Reisverslag van een rondje Nederland door fam. de leeuw

met hun motorjacht “The Lion King” in de zomer van 2005

Route 28 juli

Na een paar dagen sleutelen (problemen met de brandstofpomp) zijn we dan toch eindelijk op donderdag 28 juni om 9.30 uur vertrokken vanuit Veen. Via de Afgedamde Maas, het Heusdens kanaal en de Maas zijn we vertrokken in oostelijke richting. Onze zoon Walther had zijn vriendin Annemarie meegenomen en zij hadden het reuze naar hun zin met zonnebaden en met hun rubberboot vooruit en rond onze boot te varen. Om 12.53 uur waren we bij de sluis van Lith en werden we samen met 2 beroepsvaart schepen geschut. We zouden in de Gouden Ham willen afmeren om daar in het heldere water te kunnen zwemmen. We hadden echter vooraf aangegeven dat Grave onze eindbestemming voor die dag zou zijn en Walther was al vooruit gevaren. Later hoorden we dat juist op deze dag in de Gouden Ham een zwemmer was overvaren door een speedboot. Na een schutting door de sluis in Grave leggen we om 16.20 uur aan in Grave bij WV de Stuw.

Grave is een oude vestingstad, waar echter door de vele belegeringen niet veel meer van over is. ’s Avonds lekker rondgewandeld en uiteindelijk in een kroegje geschuild voor een stevige regenbui.

In het havengeld € 11,00 is de electra en watertanken inbegrepen.

Route 29 juli

Op vrijdag 29 juni gingen we om 11:50 vertrekken uit Grave. Onze bemanning had nog niet veel zin om vroeg uit hun kooi te komen en wilde eerst nog de markt bezoeken. Via de Maas en het Maas-Waal kanaal gaat onze tocht vandaag richting Nijmegen. Om 12.55 uur zijn we bij sluis Heumen die zoals meestal open staat. Een uur later zijn we bij sluis Weurt en worden we geschut naar de Waal. Om 14.55 leggen we aan in de passantenhaven van Nijmegen. Het havengeld € 7,60 wordt geïnd door een automaat en ook voor de elektra moeten we met muntjes betalen.

Dit jaar bestaat Nijmegen 2000 jaar en met een flinke wandeling door de stad snuiven we op veel plaatsen deze oude cultuur op. Er is zelfs een heel groot zandsculptuur gemaakt ter ere van dit jubileum. Via een rosse buurt komen we weer bij de Waalkade en lopen weer terug naar onze boot. Overdag is het lekker weer geweest maar in de nacht zijn er stevige buien geweest.

Route 30 juli

De volgende dag gaan we om 11.45 uur de druk bevaren Waal op richting Duitsland. Door de tegenstroom lopen we gemiddeld 9,6 km per uur. Zoveel mogelijk kribben varen en waar mogelijk oversteken om blauw te gaan varen om toch nog voldoende vooruit te komen.

Om 13.25 passeren we de Pannerdense kop en krijgen de stroom mee. We lopen nu met een gelijk toerental 15,6 km per uur. We passeren een paar slingerponten en komen om 14.30 uur aan in Arnhem. Bij jachthaven Valkenburg afgemeerd om bootschappen te doen. Een goed uur later varen we over de Nederrijn door richting Driel. Met onze kennissen, bemanning van de “Jan Harm”, hadden we afgesproken dat we bij hun boot langszij zouden komen. Deze boot ligt afgemeerd bij sluis Driel waar Jan lange tijd sluismeester is geweest.

Om 16.30 uur leggen we ons schip tegen dat van hun en ’s avonds komt de bemanning van de Jan Harm over voor een gezellig avondje.

We zijn geen havengeld verschuldigd.

Het weer was vandaag nog wel redelijk, maar in de nacht is het gaan regenen.

Route 31 juli

Op zondag 31 juli zijn we pas om 14.25 uur vertrokken uit Driel, uitgezwaaid door de familie Hoegee (Jan Harm). We gaan met regenachtig weer en een vaartje van 11,5 km per uur weer richting Arnhem en passeren om 15.30 uur de IJsselkop. Op de IJssel krijgen we de stoom mee en onze snelheid loopt op naar 16,5 km per uur. Om 16.30 uur komen we aan in Doesburg. Ten gevolge van een glad wiebeling vingersteiger val ik bijna tussen de wal en het schip. Dat was schrikken, maar het liep allemaal goed af.

We moeten € 12,00 havengeld betalen als later in de middag de havenmeester arriveert. Electra is via een kabelhaspel en met toestemming van een buurman gratis. Aan de voorzieningen kan nog wel het e.e.a. verbeteren in deze haven.

Doesburg is verder een heel mooi plaatsje. Na wat dromerig te hebben rondgewandeld door de karakteristieke straatjes zijn we uit gaan eten bij brasserie “Entrée” Dit is een aanrader. Je krijgt lekker eten voor een acceptabele prijs.

Route 1 Augustus

Het is maandag 1 augustus en we vertrekken om 12.45 vanuit Doesburg. Via de IJssel  in noordelijke richting komen we om 14.30 uur aan in Zutphen. Schepen boven 8 meter moeten in de haven afmeren aan de noordkade. Walther stuurt ons schip behendig in zijn achteruit tussen de boten door tot aan het einde van de haven. Met wat kunst en vliegwerk kunnen we ook nog stroom afnemen vanaf een muntautomaat op de middensteiger. We moeten € 12,00 betalen voor havengeld.

Annemarie en Walther zijn met de fiets een schakelhandel kabel voor de rubberboot  gaan kopen. Het was best ver fietsen. Ik heb samen met Ans door het verrassende Zutphen gelopen. In de stad, waar straten geen voorspelbaar patroon hebben kom je mooie doorkijkjes, hofjes, stukken vestingmuur en vele oude gebouwen tegen. Na een lange wandeling komen we in de late middagzon over de ijsselkade terug bij onze boot.

Route 2 Augustus

Vandaag dinsdag 2 augustus varen we weer verder over de IJssel. Na eerst nog in Zutphen water getankt te hebben varen we om 11.15 uur af. Na een voorspoedige reis, 11,5 km per uur, komen we om 13.25 uur aan in Deventer. De jachthaven is te ver van het centrum en we besluiten om aan te leggen bij de IJsselkade nabij het centrum. Even contact opgenomen met de kapitein van een passagierschip die deze plaats als vaste aanlegplaats heeft. Hij heeft geen bezwaar als we daar enige tijd blijven liggen.

Het statige Deventer is een bezoek zeker waard. Na een bezoek aan de “peperbus”kerk lopen we door de winkelstraten en komen uiteindelijk uit op een groot plein. In het winkeltje van P. Bussink die daar sinds 1593 Deventer koek verkoopt, slaan wij ook wat lijkernij in.

Om 14.27 vertrekken we weer uit Deventer en leggen een uur later aan in Veessen bij JH IJsselzicht. We moeten € 12.85 havengeld betalen, maar water en elektra zijn gratis.

Later in de middag ben ik door het gehucht Veessen gelopen en later zijn we met de bijboot overgestoken naar een aantal verlaten steenfabrieken. Via een uitkijktoren heb je een mooi overzicht over het IJsseldal.

Het weer was vandaag prima en we hebben genoten van het typische IJssellandschap.

Route 3 Augustus

Op woensdag 3 augustus zijn we om 10.00 uur vetrokken uit Veessen. We zijn om 11.20 uur in de (verkoop)haven van Hattem afgemeerd om ook dit plaatsje even te gaan bekijken. Het is het bezoek zeker waard. Houd rekening met de zeer smalle in en uitgang van de haven. Om 13.00 uur zijn we verder gevaren richting Zwolle. Door een defecte brug in Zwolle konden we de stad niet in. We besloten om door te varen naar Kampen. We hebben daar onze boot in een overvolle passantenhaven langzij afgemeerd tegen een andere boot. Om 23.30 uur kwam er nog een zeilboot bij ons langzij liggen. We betaalden € 8,80 havengeld en na wat omsteken van stekkers konden via een muntautomaat elektra krijgen.

Kampen is een mooie vestingstad, waarvan nog veel poorten bewaard zijn gebleven. We hebben ook de koe aan de toren zien hangen, die volgens de legende door de boeren naar de top van de toren was gehesen om daar het gras op te eten.

Ook vandaag was het weer, buiten een enkele stevige bui, goed.

Route 4 Augustus

Het is nu donderdag 4 augustus en om 9.10 uur varen we via het laatste stukje IJssel naar het Ketelmeer. Aan het einde van een lange dam keren we 180 graden en varen de randmeren op. Om 10.40 uur komen we aan bij de Roggebotsluis en zijn 10 minuten later geschut. Het gaat verder richting Elburg, waar we om 11.30 uur afmeren. We zijn doorgevaren tot het eind van de haven en liggen pal langs de bruine vloot. Voor havengeld moesten we € 10,80 betalen. Hiervoor konden we ook gratis watertanken. Stroom aangesloten op een muntautomaat.

De ouders van Annemarie komen vandaag langs en zullen haar mee naar huis nemen. We hebben ’s middags met hun familie op het Veluwemeer wat geëxperimenteerd met hun zeilbootje, wat zij meegebracht hadden. Walther zal met zijn zeilbrevetten wel even laten zien hoe je dat doet. Het laat zich raden, hij slaat tot twee keer toe om met de boot.

’s Avonds hebben we met de ouders van Annemarie en de kinderen nog lekker gegeten op en terras in Elburg. Walther heeft daarna afscheid genomen van zijn Annemarie, die naar huis moest om een 24 uurs cartrace te gaan rijden.

Het weer was vandaag buitengewoon goed. ’s Avonds nog lekker op het achterdek genoten van de bruine vloot.

Route 5 Augustus

Vrijdag 5 augustus.  Vandaag een korte afstand naar Harderwijk. We zijn om 10.00 uur vertrokken en kwamen om 12.15 uur aan in Harderwijk We meerden af langszij tegen een andere boot net voor het ophaalbrugje. Tijdens het aansluiten van de stroomkabel op een muntautomaat viel het water met bakken uit de hemel. Doordat kinderen de kabel die over de brug liep in het water hadden gegooid, was de aardlek op de wal er verschillende keren uitgeklapt. Voor havengeld moesten we € 10,45 betalen.

Overdag nog wat boodschappen gedaan en door het plaatsje gewandeld. ’s Avonds Harderwijk bij night bekeken en via de boulevard weer terug naar de boot.

Het weer was vandaag wat minder. De zon hebben we nagenoeg niet gezien en uit de bewolking kwam regelmatig een regenbui.

Route 6 Augustus

Op zaterdag 6 augustus zijn we om 11.15 uur vertrokken uit Harderwijk. Via het Wolderwijd en het Nuldernauw kwamen we om 13.15 uur aan bij de Nijkerkersluis. De sluis was vol en we moesten een half uur wachten alvorens we konden invaren. Een veel later aangekomen bootje wilde langs ons af  snel de sluis inschuiven. Dit hebben we even afgeblokt, maar konden niet verhinderen dat hij toch nog kon aanschuiven in de sluis.

Nadat we geschut waren voeren we over het Nijkerkernauw verder. We meerden om 14.45 uur langzij een andere boot af in Spakenburg. We moesten € 13,80 havengeld betalen, maar de elektra was gratis.

In Spakenburg is nog een originele botterwerf  in gebruik. We hebben dit uitgebreid staan te bekijken en kwamen vervolgens op de weekmarkt terecht. Op de markt liepen verschillende dames in klederdracht rond. Na wat lekkere ijsselmeerpaling gegeten te hebben zijn we naar het museum van Spakenburg gegaan. Het is de moeite waard. Naast uitleg en tonen van de verschillende kledingstukken waren er ook veel sfeerindrukken van het leven in het verleden. We kregen ook een film over hoe een Spakenburgse vrouw zich in haar kledij hijst en tevens word getoond hoe de haring werd gerookt.

Het weer was vandaag redelijk. We hebben alleen voor een bui tijdens de markt moeten schuilen.

Route 7 Augustus

Het is vandaag zondag 7 augustus en we zijn om 10.15 uur vertrokken uit Spakenburg. Via het Eemmeer en het Gooimeer zijn we naar Almere Haven gevaren. Hier legden we aan om 11.45 uur aan. Almere Haven is volgens ons niet het bezoeken waard. Na hier 250 liter water getankt te hebben zijn we om 12.55 uur weer vertrokken. Om 13.25 uur legden we aan in Naarden. Na ons eerst gemeld te hebben aan het meldsteiger kregen we een plaatsje aan de westkant van de haven. Het havengeld was € 14,50 en stroom wordt verkregen door een muntautomaat.

’s Avonds zijn we naar Naarden Vesting gelopen. Dit was een stevige tocht van enkele kilometers, maar toch de moeite waard.

Het weer was ’s morgens redelijk, maar werd in de loop van de dag minder met verschillende regenbuien.

Route 8 Augustus

Het is maandag 8 augustus. Een nieuwe werkweek en dus tijd voor een stevige tocht. Om 10.15 uur zijn we in Naarden vertrokken en koers gezet richting IJ-meer. Het doel voor vandaag is Marken. Ons schip heeft nog geen navigatie systeem, dus moesten via de kaart en door waarneming onze koers bepalen. Eerst de betonning gevolgd zoals die op de kaart staat aangegeven. Daarna zagen we de drie windmolens die op de dijk naar Marken staan. Na deze een tijdje als richtpunt aangehouden te hebben, zagen we vervolgens de vuurtoren “het Paard” van Marken. Door ons hierop te richten kwamen we vervolgens de betonning tegen die om Marken heen gaat. Om 13:05 liepen we de haven van Marken binnen en hebben het schip afgemeerd in een box aan de noordzijde van de haven. Dit was een prachtige plaatsje. Het havengeld was € 14,45 maar dit was inclusief water tanken en stroom.

Na gezellig op het terras koffie met gebak genuttigd te hebben, zijn we daarna het “eiland”gaan verkennen. Het was maandag, dus de was hing overal buiten. Op maandag werd er vroeger n.l. geen vis gerookt en kon de was dus veilig buiten.

Later in de middag zitten we op het achterdek en komt er een NS trein binnen varen. Dit was een reclamestunt voor SAIL 2005. We hebben ons ook verbaasd over het feit dat de mussen zo tam zijn. Ze komen uit je hand eten.

Hoewel er niet veel zon te zien was, was het weer vandaag best prettig.

Route 9 Augustus

Vandaag dinsdag 9 augustus varen we het …. Meer over naar Monickendam. We vertrokken om 10.40 uur om vervolgens om 11.30 uur af te meren. Het havengeld was € 12,40 en we hadden deze dag geen stroom.

Te voet het plaatsje verkend en ons verwonderd over de specifieke luiken die men hier voor de ramen heeft en de goten die langs de straatjes zijn aangebracht. Ook heeft Monnickedam het oudste klokkenspel van Nederland en zijn er ook veel mooie oude gebouwen te bewonderen. Later in de middag zijn we met de fiets bootschappen gaan doen en ook nog kris kras door de stad gefietst.

Het weer was vandaag lekker en droog

Route 10 Augustus

Op woensdag 10 augustus zijn we om 9.15 uur weer overgestoken naar Volendam. Vandaag zal onze andere zoon Sebastiaan met zijn vriendin Rinneke ons komen opzoeken. We meren om 10.15 uur af langszij een ander schip. Later op de dag zijn we nog gaan verliggen langs de kade, hoewel er later weer een aantal schepen langs ons afmeren. Het havengeld was € (niet in logboek) en de stroom ging via muntautomaten op de wal.

Na aankomst van Sebastiaan en Rinneke hebben we ons in het toeristengewoel gestort. We hebben natuurlijk ook een familiefoto laten maken in kledingdracht. In de haven zijn we getuige geweest van het veilen van de paling die aan land werd gebracht. Dat was aanleiding om ook eens een pondje gerookte paling te kopen en op te eten. ’s Avonds zijn we lekker uit eten gegaan. Sebastiaan en Rinneke zijn aan boord blijven slapen.

Het weer was vandaag goed en droog.

Route 11 Augustus

Donderdag 11 augustus. Na afscheid genomen te hebben van Sebastiaan en Rinneke zijn we om 11.45 uur afgevaren in Volendam. We kwamen om 12.30 uur aan bij de Grafelijkheidssluis in Monnickedam. We moesten de cabriokap afbreken en pasten net onder de vaste brug door. Vervolgens door de Kloostersluis richting Broek op Waterland. Volgens de kaart is dit overigens mooie traject 1,5 m diep, maar regelmatig hoorden we iets onder tegen het schip aanbutsen. Om 14.10 komen we aan op het Noord Hollands kanaal en varen we Amsterdam in. Na schutting richting het IJ, meren we om15.30 uur af in de overvolle JH Six. In voorbereiding op SAIL 2005 is het extra druk en nachts ligt de haven helemaal vol. Er is geen m2 water meer vrij. Het havengeld is € 15,00 inbegrepen de elektra.

In de middag zijn we boodschappen gaan doen in het vrij kleurloze Amsterdam Noord. In de avond zijn we het IJ overgestoken naar het centrum en hebben rondgewandeld over de Wallen. Later in de avond hebben we nog genoten van het lekkere warme weer en hoe de haven werd volgepropt. Het was een gezellige boel.

Route 12 Augustus

Vandaag vrijdag 12 augustus willen we weer vertrekken. Het heeft echter eventjes wat tijd nodig voor we kunnen vertrekken. Maar om 8.55 varen we dan toch het IJ op in westelijke richting. Via de Kortverlorengracht gaan we naar het Nieuwe Meer waar we om 10.35 uur aankomen. Voor de doorvaart in Amsterdam, waarvoor veel bruggen open moeten zijn we € 8,80 havengeld verschuldigd. Om 12.35 uur zijn we in Burgerveen en 20 minuten later in Weteringbrug. Het begint hard, heel hard te regenen en in een hoosbui meren we om13.15 uur af in Oude Wetering. Het havengeld is € 11,00 inclusief stroom. We hebben ook nog water getankt. De hydrauliekolie van onze keerkoppeling blijkt nagenoeg geheel op te zijn en via de havenmeester krijg ik enkele liters voor slechts € 5,00

De plaatselijke supermarkt heeft ook wateroverlast gekregen van de hoosbui. Het water komt uit de TL armaturen gelopen. Verder heeft Oude Wetering niet veel te bieden en brengen we een groot gedeelte van de dag aan boord door.

Route 13 Augustus

Op zaterdag 13 augustus varen we om 10.38 uur af in Oude Wetering. Om 11.00 uur draaien we de ringvaart om de Haarlemmermeer op en varen in zuidelijke richting. Via de Kaag en de Kagerplassen leggen we om 12.10 uur aan bij het Zijleiland. Na wat spelevaren met de rubberboot en een luch met wat kroketten varen we om 13.30 uur af over de Zijl richting Leiden. We meren om 15.15 uur af in de passantenhaven van Leiden. Het havengeld is € 9,25 en elektra betrokken via een muntautomaat.

’s Middags hebben we door Leiden gelopen en de markt bezocht. Er was volop zon en alle terassen zaten vol. ’s Avonds kregen we bezoek van de familie van Oosten (Koos, Hennie, Kirsten en hun hondje Daisy) uit Zoetermeer. De familie is aan boord blijven slapen. Het was vanouds gezellig aan boord.

Route 14 Augustus

De volgende dag, zondag 14 augustus, waren we met de fam. van Oosten om 10.10 uur afgevaren in Leiden. Echter om 10.25 uur gestrand voor de Wilhelminabrug. Pas om 12.30 uur werd doorvaart verleend omdat RWS de post niet eerder bemand kreeg. Via een mooie tocht zijn we om 14:05 in Leidschendam om daar via het oude sluisje geschut te worden. Dit is ook het geboorte dorp van Koos van Oosten, zodat er veel herinneringen worden opgehaald. We vervolgen onze tocht en leggen om 15.30 uur op de Oranjeplantage in Delft. Hoewel dit geen officiële ligplaats is mogen we van een bruggenwachter daar afmeren. We hoeven geen havengeld te betalen. Er zijn verder ook geen voorzieningen, wat jammer is voor zo’n mooie stad als Delft. We hebben door Delft gewandeld en enkele visjes verorberd. In de avond hebben we afscheid genomen van de fam. van Oosten die door hun oudste dochter weer werden opgehaald.

Het weer was vandaag droog en zonnig en hebben hier volop van genoten.

Route 15 Augustus

Het is vandaag maandag 15 augustus en onze bestemming is Rotterdam. We zijn om 10.00 uur van wal gestoken. We waren al vroeg gewekt door de passerende beroepsvaart. Het is op dit traject druk met beroepsvaart, maar we profiteren hier ook van mee, doordat bruggen voor hun iets sneller open gaan dan voor de recreatieschepen. Om 11.00 uur passeren we het bordje Rotterdam en via de Lage Erfbrug komen we om 11.45 uur aan in Delfshaven, waar gedienstige en praatgrage havenmeester John ons een plaatsje wijst. Het havengeld is slechts € 6,60 en dat is nog inclusief watertanken en elektra.

Het pittoreske Delfshaven staat in schril contrast met de achtergelegen woonwijken, waar voornamelijk allochtonen wonen. De winkels in deze buurt zijn afgestemd op deze smeltkroes van diverse culturen. De verbinding tussen deze “twee werelden” wordt gevormd door de “tovertunnel”, wat een onderdoorgang is onder een huizencomplex. Havenmeester legt ons maar al te graag uit waar we allemaal naar toe kunnen en moeten en dat Piet Hein daar geboren was en hoe Delfshaven ontstaan is. ’s Avonds nog lekker nagenieten op het achterdek.

Het was vandaag lekker weer. Enigszins bewolkt, maar droog.

Route 16 Augustus

Dinsdag 16 augustus en we hebben besloten een dag te blijven liggen om het centrum van Rotterdam en de markt te bezoeken. Met de tram gaan we naar het centrum en stappen uit bij het Maritiem museum. Ans en Walther gaan naar binnen om te kijken wat er te vinden is t.a.v. de bouw van Botterschepen. Ik blijf met ons hondje Gabber buiten wachten en geniet van het uitzicht in het scheepvaartmuseum. Na enige tijd komen Ans en Walther terug met een boek over de bouw van Botters.

We gaan naar de markt en slenteren die over. Ook hier een diversiteit aan culturen en bijbehorende koopwaar. Aan het einde van de markt besluiten we om de oude haven te bezoeken. We pikken een terrasje en lopen via de boulevard weer terug naar de tramhalte.

’s Middags nog wat boodschappen gedaan en van het goede weer genoten.

Route 17 Augustus

Woensdag 17 augustus zijn we om 10.10 uur weer vertrokken, uitgezwaaid door havenmeester John. Om 10.22 uur zijn we bij de Parksluis en varen vervolgens om 10.30 uur de Nieuwe Maas op richting het oosten. We genieten van de grote schepen waar we langs varen en de herkenbare gebouwen en bruggen. Om 11.20 uur passeren we de van Briennenoordbrug en varen verder richting de Noord. Op de scheiding van de Lek en de Noord nog geprobeerd een aanlegplaats te vinden om Kinderdijk te bezoeken. Dit is daar echter niet mogelijk, zodat we besluiten om verder de Noord op te varen. We leggen om 12.45 uur aan in Alblasserdam bij WV de Alblasserwaerdt. Ook hier is het liggeld € 6,60 en is inclusief elektra en water.

’s Middag hebben we met de fiets de molens aan de Kinderdijk bezocht en vervolgens boodschappen gedaan. Later in de middag hebben we op het steiger gebarbecued. Bij het uitlaten van de hond, mensen ontmoet die al maanden onderweg waren met hun kamper en bijna alle landen van Europa hadden bezocht.

Route 18 Augustus

Het is donderdag 18 augustus en we vertrekken om 11.10 uur en komen via de Noord om 12.00 uur aan in Dordrecht om boodschappen te doen. Om 13.10 varen we weer af om via het Wantij in de Zuid Hollandse Biesbosch uit te komen. Via een omweg en een keer vast varen komen we om 14.00 uur aan bij de Ottersluis. Drie kwartier later zijn we geschut en steken over de Beneden Merwede naar de sluis bij de Kop van het Land. Om 16.15 uur gaan we voor anker in de Biesbosch, in het Zuidergat van de Vissen. We zijn hier natuurlijk geen havengeld verschuldigt, maar de omgeving is onbetaalbaar.

Het is prachtig weer en we zwemmen in de middag nog wat rond de boot. ’s Avonds genieten we van de mooie zonsondergang. Het was een mooie dag met stralend weer. 23 graden en veel zon.

Route 19 Augustus

Vrijdag 19 augustus. Walther wil naar zijn vriendin en daarom gaan we vandaag naar huis. We vertrekken om 11.15 uur vanuit de Biesbosch over de Maas richting Drimmelen. Nadat we in Drimmelen wat brandstof getankt hebben, gaan we verder richting onze thuishaven Veen. We komen daar om 15.15 uur weer aan. De laatste dag was het weer wat minder, maar dat paste goed bij onze stemming. We waren n.l. wat triest omdat dit het einde van een mooie tocht door het Nederlandse landschap was.

vlnr. Rinneke, Sebastiaan, Ans, Walther, Bas en ons motorjacht The Lion King

Ga hier naar het fotoalbum van de zomervakantie!